Pokhara naar Jomsom(2720 m)

21 september 2016 - Jomsom, Nepal

Vanmorgen ging de wekker al om 03:45 uur. Om 04:30 uur zaten we in de lobby van het hotel. Na een tochtje per kano over de rivier, worden we samen met onze gids, drager en al onze spullen in een taxi gepropt en naar de luchthaven gebracht.

Daar aangekomen is het luchthaven gebouw nog dicht. Na een mwartier gaat de deur open en dan duurt het nog 10 minuten voordat het licht aangaat. Al we zijn ingecheckt en alle bagage is gewogen en goedgekeurd, gaan we eerst even thee drinken. De bewolking hangt te laag en het moet eerst opklaren voordat we kunnen vertrekken.

Een uur later kunnen we eindelijk door de security check en lopen we naar het vliegtuig. Als iedereen zit (beenruimte en bagage bakken hebben ze hier niet) is het tijd om te vertrekken. Tijdens de vlucht bestaat de service uit het uitdelen van snoepjes en watjes voor in de oren. Dat is trouwens geen overbodige luxe. Na een vlucht van nog geen 30 minuten landen we op de luchthaven van Jomsom (2720 m), de hoofdstad van het Mustang gebied.

Na de landing moet het toestel vol in de remmen en meteen een U-turn maken. Langer is de runway niet. Zodra wij zijn uitgestapt, stappen de passagiers voor Pokhara alweer in.

Vlucht naar Jomsom 2  Aankomst in Jomsom

Ons hotel ligt letterlijk aan de overkant van de straat. Onze kamer is redelijk ruim en heeft een eigen badkamer en het uitzicht is fenomenaal.

Na een korte break lopen we naar Thinigaon, dat ongeveer 1½ van Jomson afligt. Na een welkome kop thee en een verse appel, lopen we door naar Dhumba waar een prachtig blauw meer ligt. Vervolgens lopen we via een andere route terug naar het hotel voor een late lunch.

Meer in omgeving Jomsom

De rest van de middag houden we ons gemak en proberen we de douche uit. Uit de douchtkop komt nauwelijks water, dus gaan we gewoon over op de beproefde emmer methode.

Ook hier is het bijna gewoon dat het licht een paar keer op een avond uitvalt. Dat kan je je thuis niet voorstellen, maar is hier heel normaal. Net als de vele koppen thee die je hier op een dag naar binnen giet. Alcohol is er de komende 12 dagen niet meer bij.

Tijd om te gaan slapen.