Kagbeni naar Chele (3030 m)

23 september 2016 - Chele, Nepal

Vanmorgen waren we al weer vroeg op. Na het ontbijt lopen we naar de grens met Upper Mustang. Helaas zijn we daar niet de enige, er zijn nog 4 groepen voor ons; 1 groepje Duitsers, 2 groepjes fransen en 2 thaise dames. Om 09:00 is alles afgerond en lopen we eindelijk het gebied in.

Grensovergang Upper Mustang  Zicht op Upper Mustang

We beginnen meteen met een flinke klim, maar het prachtige uitzicht maakt alles goed. We volgen de rivier en het eerste deel lopen we over de weg. Afmen toe moeten we van de weg voor langskomen auto’s, maar gelukkig valt de drukte mee.

Rivierbedding

Vervolgens verlaten we de weg en de rivier en steken een stuk af door het volgen van de wandelpaden van de lokale bevolking. Die route is wat uitdagender, maar geeft ook prachtige plaatjes van kuddes geiten en lege vlaktes.

Als Wim probeert om foto’s te maken van een kudde geiten die komt aanlopen, wordt hij ineens omsingeld door de kudde. Prachtig gezicht. Al deze geiten zijn op weg naar Pokhara waar ze zullen worden geslacht voor een festival. Iedere Hindu zal tijdens dit festival een geit bereiden. Deze geiten uit de bergen leveren 24.000 roepi per stuk op. Dat is voor Nepalese begrippen een kapitaal.

In de buurt van Tangbe (3060 meter) komen we weer op de weg. Tijd voor een welverdiende kop thee. We vervolgen onze weg langs de rivier. De wind begint nu op te steken en op sommige punten is de wind zo sterk dat er stukken van de rotsen naar beneden komen.

De volgende stop is het dorpje Chusang (2980 m). Hier zouden we eigenlijk overnachten, maar op advies van de gids blijven we hier alleen voor de lunch.

Als we net het dorpje uit lopen en de rivier zijn overgestoken, komt er een enorme kudde geiten op ons af. Binnen 1 minuut passeren hondere geiten. Ook deze zijn op weg naar Pokhara.

Het volgende dorp Chele is nog zo’n 1½ - 2 uur lopen en ligt boven op en rots. Als we hier vanacht overnachtten, besparen we ons morgen deze klim. Dus lopen we vanaf Chhusang verder langs de rivier die aan beiden kanten is omsloten door hoge rode rotsen. Dan verdwijnt de rivier in de rotsen en moeten wij aan de eerste serieuze klim beginnen. Als we eindelijk boven aankomen, zijn we beide helemaal stuk.

Einde van de rivier

Na een welverdiende kop thee en een momentje om bij te komen, lopen we het plaatsje in om de sfeer te proeven en een paar foto’s te maken. Morgenochtend nog even vanaf het hotel een foto maken van de vallei die we vandaag hebben gevolgd.

Helaas overnachten de 2 franse groepen in hetzelfde hotel en voelen we ons een beetje ondergesneeuwd. Gelukkig is hier wel de mogelijkheid, om tegen betaling, warm te douchen. In dit geval komt het warme water van een geizer. Dat kost ons 200 roepi per persoon (€2,--). Vol goede moed gaat Wim naar de doucheruimte, maar zoals altijd is niets hier simpel. Het water is zo warm dat een normaal mens hier niet onder kan staan. Als de gids de eigenaar er bij haalt, blijkt dat je het water in een teiltje moet mengen met koud water en het dan met een grote beker over je heen moet gooien. Helaas was Wim toen al gedoucht met koud water.

De rest van de middag en avond brengen we door in de gemeenschapsruimte. Dit is 1 van de weinige ruimtes hier waar je licht heb. In onze kamer hebben we geen stroom. http://wim-en-carolien.reislogger.nl/video/guesthouse-chele.24134

Dus gaan we maar vroeg slapen. Morgen weer op tijd op.