Drakmar naar Tsarang (3575 m)

27 september 2016 - Tsarang, Nepal

Gisteravond hadden we al besloten dat we onze tanden buiten zouden gaan poetsen. Daar staan 2 gemeenschappelijke kranen en de bewoners van Drakmar doen het daar ook. Zodra we buiten komen, zien we onze zuid Afrikaanse vrienden voor het guesthouse bezig met een ketel en koffieapparaat. Ze hadden dus hun eigen koffiebonen bij zich en zette dus elke morgen hun eigen koffie.

Na het ontbijt nemen we afscheid en gaan ieder zijn kant op. Wij beginnen meteen aan een klim naar 4.000 meter. Binnen een uur staan we op het hoogste punt en genieten we van het uitzicht. Daarna volgt er een redelijk vlak stuk om een bergkam heen, waarna we de afdaling inzetten naar Lo Gekar. Hier bevindt zich het 1400 jaar oude Ghar Gumba klooster. Tegen betaling van 200 rupie mogen we de binnenkant van het klooster bekijken. Ondanks dat er momenteel geen monniken wonen, brandden er wel diverse kaarsje.

Lo Gekar aankomst  Lo Gekar

Na het bezoek aan het klooster, maakt onze gids noodle soep voor ons in de keuken van het bijgebouw. Volgens hem is hier iets anders eten niet verstandig. Zeker niet voor mij met m’n borrelende ingewanden. Voor we Lo Gekar verlaten, lopen we nog een rondje over het terrein van het klooster.

De route naar Ghar Gompa was een heerlijke wandeling bergafwaarts. Af en toe zat er een kleine klim in het pad, maar niets spectaculair. Het uitzicht was dat wel.

Onze gids was van plan om in Marang te overnachten en vanuit daar een hoger trail naar Lo Manthang te lopen. Helaas zijn alle guesthouses al gesloten voor de komende winterperiode, dus moeten we ons plan wijzigen naar het originele plan.

Vanaf Marang is het nog ruim 1½ uur lopen naar Tsarang (3575 m). Dus dalen we verder af over een pad dat bezaaid ligt met flinke keien. Elke stap moet je je balans vinden, voordat je de volgende kan zetten. Halverwege worden we ook geconfronteerd met een enorme helling die we nog moeten beklimmen. Stapje voor stapje komen we dichter bij ons doel, maar wel met de tong op de schoenen.

Aankomst Tsarang  Klooster Tsarang

Bij het hotel aangekomen lijkt het wel alsof het hele dorp naar het hotel is gekomen. Iedereen loopt naar binnen en naar boven. Even staat de hele balustrade vol met mensen die naar ons kijken. Dat is even te veel bovenop de lange wandeling van vandaag.

Gelukkig kunnen we al snel naar de kamer. De gids komt uitleggen dat de eigenaar van het hotel een belangrijk persoon is in het dorp. Er is op dit moment dan ook een dorpsvergadering in het hotel.

De rust is relatief, want als snel komen andere groepen binnen. Waaronder onze Taise dames. Die zijn direct vanaf Drakmar komen lopen. Wij krijgen uiteindelijk een andere kamer aangeboden, 1 met een stopcontact waar we vanaf 16:00 uur stroom hebben.

Na een wandeling door Tsarang en een bezoek aan het klooster, lopen we terug naar het hotel. Tijd voor een warme douche.

Na een heerlijke Noodlessoep (nog steeds een beetje gerommel in m’n buik) is het tijd om de slaapzak op te gaan zoeken. Morgen weer een wandeldag.