Birding in en rond Mandinari River Lodge

7 maart 2023 - Mandinari, Gambia

Vanmorgen zijn we al vrij vroeg wakker. De vraag is meer, hebben we überhaupt geslapen? Omdat ons ontbijt er pas om 08:00 uur is, gebruiken we de tijd om onze spullen te organiseren en om het terrein een beetje te verkennen. Het ontbijt bestaat uit brood met een gebakken ei en een banaantje. En natuurlijk een paar koppen koffie.

Na het ontbijt gaan we met onze gids op stap.

We verkennen de omgeving rond de lodge en daarbuiten. Het is hard werken, maar uiteindelijk komen we met 19 soorten terug in de lodge.

20230307-Kleine zonne-eekhoorn - Gambian sun squirrel20230307-Westelijke Roodsnaveltok - Western Red-billed Hornbill20230307-Bont boertje - Senegal Parrot

Tijdens de lunch wordt de lodge overspoeld door een groep locals met wapens en speren. Het blijkt een groep lokale acteurs te zijn. Ze komen hier een drama opnemen voor hun populaire YouTube kanaal.

Helaas komen hierdoor onze plannen om nog even in de kijkhut te gaan zitten in het nauw.

Eigenlijk is het ook veel te warm om ook maar iets te doen.

Om 15:00 uur gaan we met de camera naar buiten. Het valt niet mee om vogels te vinden.

Uiteindelijk zien we een plekje waar verschillende Sunbirds komen drinken bij de afvoer van 1 van de cabines.

20230307-Senegalese griel - Senegal Tick-knee20230307-Roodbuikhoningzuiger - Splendid Sunbird

We sluiten de dag af met een bezoek aan de andere kant van het dorp. Hier bezoeken we wetlands. Alleen door de tijd van het jaar is het gebied minder nat dan na de regentijd.

20230307-Ornaathoningzuiger - Variable Sunbird20230307-Sahelscharrelaar - Abyssinian Roller

Weer terug in de lodge, nemen we een koude douche voordat we gaan eten. Inmiddels zijn we beide helemaal uitgeput en gaan we vroeg slapen.