Zwartkruinbergtoekan & Multi flash bij Balcon Tumpiki

11 september 2021 - Tandayapa, Ecuador

Vanmorgen waren we net voor de wekker wakker. Na het ontbijt maken we onszelf klaar voor een hele dag op dezelfde locatie. Bij de auto aangekomen, blijkt er een probleem te zijn. Ze hebben de auto voor ons schoongemaakt, maar het portier is in het slot gevallen met de sleutels in de auto.

Dag 4 - Buitengesloten

Na een minuut of 10 krijgen ze eindelijk de auto van het slot en kunnen we alsnog vertrekken.

Na een uur rijden, komen we aan op onze locatie voor vandaag. Hier kunnen verschillende soorten Toucans zien.

Dag 4 - Aanpassen van de settingDag 4 - Zwartkruinbergtoekan - Plate-billed Mountain-ToucanDag 4 - Roodstuitarassari - Crimson-rumped Toucanet

Helaas zijn we hier niet de enige fotografen. Er komt een groepje Mexicanen een paar minuten achter ons aan.

Dag 4 - Toekanbaardvogel - Toucan BarbetDag 4 - Vuurmaskertangare - Flame-faced TanagerDag 4 - Eekhoornkoekoek - Squirrel Cuckoo

Na een uurtje verlaten we de voederplaats en gaan we op zoek naar Anpittas.

Dag 4 - Geelborstmierpitta - Yellow-breasted Antpitta

We kunnen er 1 spotten en doen later vandaag een 2de poging voor de andere.

Om 10:00 uur gaat Louis de multi flash klaarmaken. Op dat moment beginnen de wolken binnen te trekken en met een uur zit het helemaal dicht. Tegen de tijd dat alles klaarstaat en Wim zijn eerste sessie heeft gedaan is het 12:00 uur.

Wim gaat nog even door terwijl Louis en ik aan de lunchbox beginnen.

Dag 4 - Multi flash opzetDag 4 - Violetstaartnimf - Violet-tailed SylphDag 4 - Bruinstaarthoornkolibrie - Buff-tailed Coronet

Ik ben redelijk snel klaar met het opzetten en binnen no-time zijn we bezig. Gezien het inmiddels is gaan regenen, stellen we de 2de ronde Antpitta nog even uit.

Dag 4 -Witstaarthoornkolibrie - Velvet-purple CoronetDag 4 - Bruinstaarthoornkolibrie - Buff-tailed CoronetDag 4- Bruinstaarthoornkolibrie - Buff-tailed Coronet

Rond 16:00 uur ruimen we alles op en gaan we in de stromende regen een 2de poging doen voor de Antpitta.

Dag 4 - Klaar voor onderwater -1-Dag 4 - Klaar voor onderwater -2-

Het pad is nu echt glad en glibberig, maar we komen veilig bij de voederplaats. Blijkbaar hebben ze bij regen voldoende voedsel, want ze lieten zich niet zien. Dus klauteren we terug naar de auto.

Als alles weer droog is ingepakt, rijden we weer terug naar de lodge.

Weer terug in de lodge, hangen we alle natten spullen op in de badkamer en maken we ons klaar voor het diner.

De crew heeft de eetzaal versierd met ballonnen en er is een waar feestmaal bereidt.

Het sluitstuk is een prachtige taart.

Dag 4 - Happy Birthday Wim -2-Dag 4 - Happy Birthday Wim -1-

Al met al een geslaagde dag.