San Jose Eco-lodge Tandayapa & Hummingbird Sanctuary Quinde Luna

10 september 2021 - Tandayapa, Ecuador

Ook vandaag gaat de wekker wéér om 05:00 uur. Om 05:30 zitten we alweer aan het ontbijt. Vandaag laten we Quito achter ons en rijden we richting Tandayapa. Dit ligt op 1700 meter i.p.v. de 3000 meter van Quito

Na een uur rijden, waarin we de kreeft keerkring passeren, rijden we de toegangspoort van de lodge door. De weg is stijl en smal en het laatste stuk moeten we lopen. De bagage gaat in de kruiwagen en wordt direct naar onze kamer gebracht. Wij lopen direct door naar de gemeenschappelijke ruimte waar we verschillende voederplaatsen zien.

Dag 3 - WimDag 3 - Louis past de setting een beetje aanDag 3 - Biertje erbij?

Na een welkomdrankje stellen we de camera's op en wachten we op de eerste vogels.

Dag 3 - Bleeksnavelarassari - Pale-mandibled aracariDag 3 - Meniezanger - Slate-throated RedstartDag 3 - Vuurrugtangare - Flame-rumped Tanager

De hoeveelheid soorten die we zien, valt een beetje tegen en dat zou kunnen komen door zekere fruitbomen die op dit moment fruit geven.

Dag 3 - Witnekkolibrie - White-necked JacobinDag 3 - Groenkruinbriljantkolibrie - Green-crowned BrilliantDag 3 - Lunch with a view

Na de lunch rijden we naar een andere locatie om kolibries te fotograferen. Dit is eigendom van een vriend van Louis en ligt hoger dan de lodge. Als we wegrijden, horen we na een tijdje een vreemd geluid van onder de auto komen. We hebben 2 opties; we rijden door (met kans op een lekke band) of we rijden het stukje terug en pakken een andere auto. We kiezen voor het laatste en rijden terug naar de lodge. Na ruim een 45 minuten rijden, komen we aan.

De wolken hangen laag, maar de hoeveelheid kolibries is overweldigend.

Dag 3 - Taankleurige heremietkolibrie - Tawny-bellied HermitDag 3 - Violetstaartnimf - Violet-tailed Sylph

Zelf vanaf het toilet kan je vogels spotten.

Dag 3 - Bruinborstbriljantkolibrie - Fawn-breasted BrilliantDag 3 - Witstaarthoornkolibrie - Velvet-purple CoronetDag 3 - Witflankberghoningkruiper - White-sided Flowerpiercer

Naarmate de middag vordert, gaat de laag hangende bewolking over in regen.

Dag 3 - Bruine inkakolibrie - Brown IncaDag 3 - Mexicaanse violetoorkolibrie - Green VioletearDag 3 - Vlagstaartwitpluimbroekje - White-booted Racket-tail

Tegen 17:00 uur houden we het voor gezien en rijden terug naar de lodge.

Op de terugweg beginnen we met een flinke regenbui, maar bij de lodge is het nog droog. Terug in de kamer valt er niet veel van ons prachtige uitzicht te genieten, want ook hier is de bewolking binnen getrokken. Na een heerlijk diner, lopen we de soortenlijst nog even door. Na een heerlijk warme douche is het alweer bijna tijd om te gaan slapen.