Parque Nacional Cayambe-Coca & Cuyuja River

16 september 2021 - Quijos, Ecuador

We beginnen vandaag na het ontbijt in de tuin van onze lodge in Quito. Hier zitten verschillende paartjes Pluimmeestirannen. We proberen eerst het stelletje in een deel van de tuin waar we eigenlijk nog niet zijn geweest. Helaas werken deze niet mee. We proberen het 2de stel, vlak bij de parkeerplaats en die laten zich gelukkig wel fotograferen. Dan is het een kwestie van inpakken en wegwezen.

Dag 9 - Pluimmeestiran - Tufted Tit-Tyrant

Ons doel voor vandaag is Parque Nacional Cayambe-Coca. Hier beginnen we bij het deel waar ze regelmatig een speciale Kolibrie soort hebben kunnen fotograferen. Helaas krijgen we die maar een paar secondes voor de lens. Wel een andere Kolibrie soort en een paar andere soorten.

Dag 9 - Williams glansstaartkolibrie - Viridian metaltailDag 9 - Kaneeltiran - Cinnamon FlycatcherDag 9 - Brilzanger - Spectacled Whitestart

De weersomstandigheden zijn hier erg uitdagend met een snijdend koude wind en binnentrekkende bewolking. Vervolgens rijden we verder het park in op zoek naar meer nieuwe soorten. We kunnen verschillende soorten fotograferen, maar niet elke soort poseert even gewillig.

Dag 9 - Zwartkophemispingus - Black-headed HemispingusDag - bezoekerscentrumDag 9 - Bleeknekstruikgors - Pale-naped Brush-Finch

We lunchen vandaag bij het bezoekers centrum van het park. Inmiddels is het gaan regenen en hier kunnen we droog zitten. Er is zelfs een toilet. Terwijl we afdalen, blijven we zoeken naar ontbrekende soorten, maar het valt alles behalve mee.

Terwijl we langzaam afdalen, komen we bij een lodge aan de oevers van de rivier. Hier gaan we op zoek naar een paar ontbrekende Kolibrie soorten en een eenden soort. In de tussentijd is het echt gaan regenen, dus beginnen we bij de Kolibries.

Dag 9 - Toermalijnzonnekolibrie - Tourmaline SunangelDag 9 - Gekraagde inkakolibrie - Collared IncaDag 9 - Parelboomloper - Pearled Treerunner

De tuin die bij deze lodge hoort, zit vol met verschillende vogelsoorten en er is dan ook voldoende te zien en te fotograferen. Aan het eind van de middag doen we een laatste poging om de eend te vinden, maar die is vandaag niet te vinden.

Dag 9 - Opzoek naar de eendDag 9 - Turkooisgaai - Turquoise JayDag 9 - Cuyuja River

Met soppende schoenen en natte camera's rijden we naar ons nieuwe verblijf. Als we na een klein uur aankomen bij het hotel, is het een enorme teleurstelling. Bij binnenkomst lijkt het wel alsof je een betonnen garagebox binnenkomt. De gemeenschappelijke ruimte is erg ruim, maar de kamer is piep klein. Geen kapstok om je jas op te hangen en geen gordijnen voor de ramen. Omdat er iets met het drinkwater is, moeten we ook buiten de deur eten. Tijdens het diner bespreken we dit met Louis en er blijkt verwarring te zijn over of we nu wel/niet betaald hebben voor een upgrade. Als compensatie krijgen we een tweede kamer aangeboden, zodat we elk een eigen kamer hebben. Weer in het hotel, blijkt er ook een probleem met het warme water in de kamers. Een lekkere warme douche zit er dus ook niet in.