Trein van Toronto naar Winnipeg

26 oktober 2014 - Hornepayne, Canada

Het is even wennen, slapen in een trein, maar het bed is prima en je heb hier geen gillende gasten in de gang. Voor het ontbijt krijgen we van Brian een tasje met daarin handdoeken, shampoo en zeep, zodat we lekker kunnen douchen. O ja, deze trein is van alle gemakken voorzien. We hebben een douche en een aparte wc die we delen met 1 andere persoon, de maaltijden nuttigen we in een restauratie wagon die in de Oriënt expres niet zou misstaan en in de panorama wagon kunnen we de hele dag koffie, thee, koekjes en fruit halen.

Als we terug komen van een heerlijk ontbijt, zijn onze bedden weer opgeruimd en kunnen we ons bezighouden met genieten.

Dag 3 de panorama wagon (1)Na een heerlijke warme douche en een kop koffie is het tijd om naar buiten te kijken. Dag 3 de panorama wagon (2)Het landschap is prachtig en we zien zelfs een bold eagle als we in de panorama wagon zitten. Je kan ook zien dat het hier kouder is dan in Toronto er valt af en toe een beetje sneeuw. Ook aan entertainment is hier gedacht. Er is een zanger aan boord en onze buurvrouw geeft haakles. Ik krijg zelfs een, voor mijn, onbekende haaknaald met aan twee kanten een haak. Ik vrees dat ik na de vakantie moet gaan haken. Ik krijg ook de naam van een Nederlandse railroad breister ‘Jessica Tromp’

Omdat we in de laatste lunch setting zitten, gaan we pas om 13:30 uur lunchen. We delen de tafel met een jong stel uit Winnipeg, waarmee we gisteren ook al hebben zitten praten. Hij is van Nederlandse afkomst, maar spreekt de taal niet.

Dag 3 Stop in Hornepayne (1)Als de lunch is afgelopen, stopt de trein in Hornepayne, een klein dorpje in niemandsland. Omdat de trein hier een nieuwe machinist krijgt, staat de trein hier een half uurtje stil. Dag 3 Stop in Hornepayne (3)Dit geeft ons de gelegenheid om even de benen te strekken en een paar foto’s te maken van de trein.

Weer terug in de trein heeft onze buurvrouw ook nog een cadeau voor me, een ijsbeer witte haarband waarmee ik mijn oren warm kan houden in Churchill.  Erg lief.

Aan het eind van de middag gaan we naar de panorama wagon en genieten we van het uitzicht. Er is zelfs een kleine wijnproeverij met Canadese wijn. Tot onze grote verbazing zijn dat prima wijnen.

Dag 3 - trein naar WinnipegOok voor het avond eten hebben we de laatste zitting, dus gaan we pas rond 20:00 uur aan tafel. Deze keer delen we de tafel met een Duits stel dat jaren in Canada heeft gewoond. Hij heeft jaren voor de UN en EU gewerkt als air crash investigator. Nu is hij met dubbel pensioen en wordt af en toe nog ingehuurd door de EU. Interessante man die bij heel veel vliegtuigongelukken betrokken is geweest.

Na het eten is het tijd om te gaan slapen. Morgen om 08:00 uur komen we aan in Winnipeg en dan moeten we al ontbeten hebben.

1. Lisanne:
    14 april 2016
    Dag!

Ik zit eraan te denken door Canada te reizen en wil graag in contact komen met mensen die dit ook hebben gedaan. Zouden jullie mij willen mailen? Zou leuk zijn!

Groetjes,

Lisanne