Van Weipa naar Loyalty Beach (via Fruit bat falls)

25 mei 2014 - Seisia, Australië

Vanmorgen waren we in no time ingepakt en onderweg. De eerste stop was een pompstation, want je wil hier voorkomen dat je zonder brandstof komt te staan. Daarna verlieten we de kust via het 4x4 trail richting Batavia Downs. Op deze route zaten een paar prachtige creeks en bij 1 kon ik het niet laten om die vanaf de overkant te filmen. Alleen bleek het water van de creek iets hoger te staan dan verwacht. Dat leverde me 2 natte sokken en soppende schoenen op.

Het venijn van dit trail zat in de staart. De laatste Creek overgang was nogal heftig. Eigenlijk viel de creek wel meer, maar de meter ervoor waren enorm modderig met diepe sporen waar je vooral niet in vast wilde komen zitten. Gelukkig bereikte we daarna al snel de hoofdweg en konden we doorrijden naar Moreton Telegraph Station. Hier wilde we checken of er wat meer informatie was over onze geplande route en de mogelijkheden om naar Eliot/twin Falls te rijden en daar te overnachten. Helaas was de weg tussen Fruit Bat Falls en Eliot/twin Falls nog steeds niet te berijden voor auto’s zonder een zogenaamde snorkel (hiermee voorkom je dat er water in via de uitlaat in de motor komt).

Dag 10 - Bramwell JunctionOok bij Bramwell Junction horen we hetzelfde; zonder snorkel en een hoop lef, kan je niet verder dan naar Fruit Bat Falls.

Dus rijden we via Bamaga Road (= de telegraph Road bypass) naar Fruit Bat Falls waar we stoppen voor de lunch en een duik in het water van de Falls. Dag 10 - Fruit Bat FallsHelaas regent het op dat moment en kunnen we er niet optimaal van genieten. Maar omdat we dezelfde weg terug moeten om uiteindelijk weer in Cairns te komen, hebben we nog een 2de kans.

Weer terug op de Bamaga Road rijden we in 1 keer door naar Jardine River, waar we per Ferry oversteken.

Dag 10 - Jardine River crossing

Nu klink dat spannender dan het is, want de rivier is

niet heel erg breed, maar zit wel vol krokodillen, en binnen 5 minuten ben je de Ferry weer af. Omdat we nog ruim op schema zitten, besluiten we toch maar door te rijden naar Bamaga of Seisia.

Onderweg zagen we steeds borden van een campsite die aan het strand zou liggen en dat leek ons wel wat. Alleen als we daar eindelijk aankomen, zit alles op slot.

Dan maar naar Seisia rijden, zo’n 5 kilometer verderop. Daar heb je Loyalty Beach, een campsite waar je gewoon alcohol mag nuttigen in die gebied met strenge regels m.b.t. alcohol. Hier mogen we zelf een plekje uitzoeken en we kiezen een site met uitzicht op het strand.

Dag 10 - Loyalty BeachAls de tent weer staat, gaan we eten in de keet van de camping. Dag 10 - fish and chips op de campingHet menu van de dag is fish and chips en binnen de kortste keren zitten we gezellig te eten op een stuk strand met feestverlichting en de klanken van Bonny M. Weer terug bij de tent komen we erachter dat we hier ook bovenburen hebben. Een kolonie Fruit bats heeft de boom voor onze tent ingenomen voor de nacht.

Omdat we hier ook hout en een vuurton hebben, stoken we voor het eerst een vuurtje voor de tent.

Nog even douchen in onze privé badkamer en dan is het tijd om de slaapzak op te zoeken.