Vis trip @Loyalty Beach

28 mei 2014 - Seisia, Australië

Vanmorgen ging om 05:45 uur de wekker. Omdat we eerder in de vroege ochtend al waren gewekt door een stevige regenbui, waren we geen van beide happig om uit de slaapzak te komen. Helaas hebben we weinig keus, we moeten om 07:00 uur in de haven va Seisia zijn voor onze vistocht.

Dag 13 - haven van SeisiaAls we naar de haven rijden, begint het opnieuw te regenen. Tegen de tijd dat de boot is aangekomen en in het water ligt, is het gelukkig weer droog. Nadat er vanaf het steiger een aantal aasvisjes zijn gevangen, varen we uit.

Op onze eerste vis stek aangekomen, gooit de schipper een aantal lijnen met aas uit en slepen we het aas door het water totdat we bij onze 2de vis stek aankomen. Daar worden de aasvisjes aan de lijnen bevestigd, en terwijl Wim met een blinker probeert een vis te vangen, begint de lijn op de eerste hengel te lopen.

Dag 13 - ik heb beetOmdat ik bijna naast de hengel sta, pak ik de hengel op en begin ik aan een onvergetelijk gevecht. In eerste instantie kan ik maar weinig doen behalve de lijn laten vieren. En deze vis heeft nogal wat lijn nodig. Als de molen akelig leeg begint te raken, krijg ik eindelijk de kans om wat lijn binnen te halen. Inmiddels hebben de schipper en Wim door dat dit “een grote” is en ik krijg een gordel om waar ik de hengel in kan laten rusten. Dag 13 - TeamworkNet als ik denk dat ik aan de winnende hand ben, neemt de vis weer een run van de boot af. Op de gps aan boord is goed te zien hoe de vis steeds weer terug zwemt naar hetzelfde gebied. Wim en de schipper beginnen te vermoeden wat er aan de andere kant van de lijn zit, een haai.

Na 45 minuten vechten en lijn in halen en weer laten vieren, beginnen de vis en ik echt moe te worden. Even valt de lijn helemaal slap en als ik die snel inhaal, krijg ik eindelijk te zien wat ik aan de haak heb geslagen; een haai van zo’n 2 meter lang. Meteen duikt hij weer onder en de volgende keer dat hij boven komt, krijgt hij het voor elkaar om de lijn boven de haak door te krijgen en weg is hij.

Eenmaal weer bij bekomen van dit avontuur, varen we verder naar een volgende plek en een daaropvolgende plek, maar nergens vangen we verder iets. Helaas is het weer in de tussentijd zo slecht geworden dat we alle 3 helemaal doorweekt zijn en de moed beginnen te verliezen. Pas op de aller-aller laagste vis spot vangt Wim nog een paar visjes. Helaas zijn alle 3 de Travally’s ondermaats en keren we, lichtelijk teleurgesteld, zonder vis naar Seisia.

Terug op de campsite trekken we eerst droge kleren aan, voordat we gaan eten.  De rest van de dag gebruiken we om zo goed en zo kwaad de spullen op te ruimen voor ons vertrek. Omdat het om de haverklap regent, schiet dat niet echt op.

Na het eten streken we de planning voor morgen nog even door en gaan dan maar vroeg naar bed.