Wielewaal & Draaihals

6 juni 2017 - Ruse, Bulgarije

Na een slechte nacht gaan we om 04:30 maar douchen en aankleden.

Na een kop koffie pakken we onze spullen en beginnen we aan de rit van 40 minuten naar de Wielewaal hut. Gelukkig komen we er op tijd achter dat we geen water bij ons hebben.

Na nog even een fles te hebben gehaald in het hotel, beginnen we aan de rit.

De zon begint al snel op te komen en onderweg genieten we van het prachtige uitzicht over de glooiende heuvels.

Bij de hut aangekomen, gaan we niet in de hut zitten, maar in 1 persoons schuilhutjes.

Dag 2 - WielewaalHet nest hangt in een Citrus boom zo'n 2,5 meter van de grond.

Vader en moeder Wielewaal vliegen af en aan om de 4 jongen te voeren.

Dit is mijn eerste ervaring met nest fotografie  en het is een uitdaging om goede foto's te maken. De gemiddelde vogel maakt zijn nest op een beschutte plaats en zorgt ervoor dat de jonge niet in de felle zon zitten. Je hebt dus te maken met veel schaduw en hoge ISO waarden.

Om 10:15 uur houden we het voor gezien en rijden we weer terug naar het hotel.

Na de lunch nemen we een welverdiende duik in het zwembad en maken we een korte wandeling in de omgeving van het hotel. Om 16:30 uur pakken we onze spullen weer en gaar we naar de Draaihals hut. Onderweg bekijken we een aantal opties voor morgen. Een van die opties is een tijdelijke hut voor de Ortolaan.

Dag 2 - 1 persoons schuilhutjeBij de locatie voor de Draaihals aangekomen, kruipen we weer in ons 1-persoons schuiltentje. We staan nu in een voormalige Moerbei boomgaard die werd gebruik bij de kweek van zijde rupsen. Nu is dit openbaargebied.

Onze gids lokt de Draaihals met een lokroep die hij via een box afspeelt. In eerste instantie gebeurt  er niet veel, maar na een tijdje laat de eerste Draaihals zich zien. Omdat ik met mijn 150-600 mm lens wat flexibeler ben dan Wim, staan na een tijdje onze schuilhutjes wat verder uit elkaar.

Dag 2 - DraaihalsOp een moment sta ik bijna onder de boom waar de Draaihals in zit. Dit geeft weer andere problemen zoals een gebrek aan overzicht van wat er in de rest van de boom/omgeving gebeurt. Tegen 19:30 uur hebben we onze plaatjes wel geschoten en pakken we onze spullen weer in.  Moe, bezweten en voldaan rijden we in 30 minuten weer terug naar het hotel.

Na een koud biertje en een lekkere maaltijd is het alweer tijd om de spullen voor morgen weer in orde te maken. Nog even de foto's van vandaag bekijken en dan lekker slapen. Morgen weer vroeg op.