Drijfhut & Roodkop Klauwier vanuit 1 persoons schuilhut

9 juni 2017 - Ruse, Bulgarije

Vol optimisme vertrekken we, gekleed in waadpakken, vanuit het hotel.

Onderweg krijgen we nog een flinke bui. Dan beginnen we toch echt te twijfelen aan onze keuze voor vandaag. Als we bij het meertje aankomen, begint het zelfs nog hard te regenen.

Als we uiteindelijk naar de drijfhutjes lopen, hebben we er nog steeds geen vertrouwen in.

Om bij de drijfhutjes te komen, moeten we een redelijk stukje een steile helling af.

Door de regen is het hier modderig en glad.

We kunnen onze cameratassen hier niet mee naar beneden nemen, dus die moeten los mee in de hand.

Dag 5-drijfhutje van binnenEenmaal beneden komt het engste deel. Eerst moet Wim het water in . Ook hier is het steil en glad. Dat moet hij de schommelkoppen monteren en dan kunnen de camera's 1 voor 1 in de drijfhut worden gezet.Dag 5-drijfhutje

Als we beide in het water staan, gaan we opzoek naar de Woudaapje.

Al snel hebben we de eerst te pakken en al snel volgt nummer 2. Het lopen met het drijfvlot is even wennen. Je loopt namelijk over de bodem en voor je het weet sleep je een hele lading waterplanten om je middel met je mee. Sommige Woudapen kan je tot op korte afstand benaderen. Ik heb zelfs opnames kunnen maken op 250 mm. Buiten de Woudaapje zien we de Kwak, muskusrat, Dodaars en de grote Karekiet. Om 11:30 uur hijsen we onszelf weer uit het water.

Dag 5-Kwak  Dag 5-Muskusrat  Dag 5-Woudaap

Nu moeten alle fotospullen in de ander volgorde weer in veiligheid worden gebracht, wat niet meevalt met zware benen van het lopen. Met moeite komen we weg van ons parkeerplek en vervolgens rijden we richting het hotel. E zijn moe, maar voldaan.

Na de lunch houden we ons gemak. Het regent nog steeds af en toe en tegen 16:00 uur maken we ons klaar voor de middag sessie. We gaan opzoek naar de Roodkop Klauwier. Deze heeft Wim eerder deze week zien vliegen tijdens de Draaihals sessie.

Dag 5- RoodkopklauwierEr blijken in dezelfde boomgaard 2 koppels te zitten, waarvan er 1 bezig is met een nest.

Dat nest is snel gevonden en we stellen ons verdekt op in onze 1 persoonsschuilhutjes. Al snel zien we de eerste verschijnen. Er is volop activiteit in en rond het nestje. Er zijn zelfs 2 paringen.

Tegen 19:30 uur is het licht weg en is het tijd om in te pakken en terug te gaan. Morgen nog 1 volle dag te gaan