Bijeneters, Ortolaan en Sperwergrasmus

7 juni 2017 - Ruse, Bulgarije

Ook vanmorgen gaat de wekker weer om 04:45 uur. Even snel tandenpoetsen en een bakkie koffie en dan weer in de auto naar de Bijeneters hut.

Dag 3 - 3 op een rijDaar aangekomen schikken we een beetje. Er ligt schuin tegenover de hut een berg smeulend afval. Als dan ook 1 van de stoelen kapot te zijn, is dat een slecht begin.Dag 3 - Paring

Gelukkig liggen er ook nog schuilhutjes is de auto. Daar zit ook een stoel aan vast. Onze chauffeur gaat er vanuit dat 1 van ons naast de hut gaat zitten in het schuilhutje, maar uiteindelijk zetten we hem opengeklapt in de hut.

Dag 3 - voedseloverdrachtAl snel komen de eerste Bijeneters voor de hut en ook die berg afval trekt het een en ander aan kleinere soorten.

De Bijeneters zijn lekker actief en er zijn diverse keren een voedsel overdracht en zelfs 2 paringen. Tegen 10:30 wordt het licht te hard en de temperatuur in de hut te hoog. Tijd om terug naar het hotel te gaan.

Na de lunch krijg ik mijn eerste praktijk les macrofotografie. Alleen valt dat niet mee in een schaduw vrij weiland bij 32 graden.Dag 3 - Macro

Na een koude douche is het alweer tijd om de spullen te pakken voor de middag sessie.

We hebben besloten om vanmiddag met z'n vieren op pad te gaan. De heren beginnen bij de Ortolaan en wij twee beginnen met de Sperwergrasmus. Zo nodig wisselen we halverwege zodat we allemaal onze plaatje kunnen maken. Voor morgen zijn de weersverwachtingen dermate slecht dat dan mogelijk onze kans op deze soorten voorbij is. Terwijl we naar de locatie rijden, begint de lucht te betrekken en de zon verdwijnt langzaam achter de wolken. Nu maar hopen dat we het droog houden.

Na een uur bij de Sperwergrasmus is de oogst erg mager; 2 Putters, een Tapuit, een Spreeuw en een paar Ringmussen. Hiervoor hoef ik niet naar Bulgarije.

Na  1 1/2 uur wisselen we van plek en dan verhuizen naar de plek voor de Ortolaan. Helaas ook daar niet veel vogels, maar wel een nieuwe soort.

Dag 3 - Spaanse mus  Dag 3 - Balkan kwikstaart Dag 3 - Tapuit

Om 20:00 uur pakken we onze spullen weer in en gaan we terug naar het hotel. Tijd voor een biertje en het avond eten.

Na het diner praten we onder het genot van een biertje nog na over onze dag. Hierdoor gaan we veel te laat slapen.