Mang Den (Mang Canh Forest)

5 januari 2024 - Măng Đen, Vietnam

Vanmorgen gaat ook vandaag de wekker om 05:00 uur. Na een heerlijk ontbijt vertrekken we om 06:00 uur richting de 2de hut.

Dag 04 - Ontbijt

Als we bij het begin van het pad naar de hut aankomen, staat de auto van de andere fotografen er al. We krijgen vanmorgen gezelschap in deze hut en eigenlijk hadden we gehoopt dat we er als eerste zouden zijn. Ook dit pad is glibberen en glijden door een dikke laag modder. Als we bij de hut aankomen, komen de andere 2 fotografen ons al te gemoed.

Blijkbaar hebben ze het al gezien en gaan ze weer weg. Als we net zitten, krijgen we de eerst soort al voor de hut.

Dag 04 - Kastanjeoorlijstergaai - Chestnut-eared LaughingthrushDag 04 - Witbefvliegenvanger - White-gorgeted Flycatcher

Dit is de Kastanjeoorlijstergaai en is voor ons een nieuwe soort. Vervolgens laat ook de Witbefvliegenvanger zich zien.

Helaas blijft het bij deze 2 soorten en om een uur of 8, pakken we onze spullen weer in en verhuizen we naar een andere hut.

Voordat we richting de 3de hut lopen, checken we met de gids of we laarzen nodig hebben om bij de hut te komen. Volgens heb zijn laarzen niet nodig, maar achteraf hadden we ze beter toch aan kunnen trekken. Ook dit pad is erg modderig en glad. Gelukkig komen we heelhuids aan op de locatie.

Alleen waar is de hut? Binnen een paar minuten wordt er een doek uit de jungle gehaald en opgehangen en we hebben een "hut". Ook hier zien we al snel een vogel rondvliegen, maar die laat zich nauwelijks fotograferen. Gelukkig reageert er op een moment wel een vogel op de geluidjes die worden afgespeeld. Dit blijkt een Gekraagde dwergooruil te zijn en met heel veel moeite lukt het me om een redelijke foto te maken.

Dag 04 - Gekraagde Dwerguil - Collared Owlet

Helaas blijft het ook hier bij 2 soorten. Weer terug bij de auto rijden we nog een stukje verder en proberen we langs de weg nog een paar soorten te vinden. Het lijkt wel of hier geen vogels leven. Tijd om terug naar het hotel te gaan.

We lunchen in een lokaal restaurant waar ze rijst serveren die is gegaard in potten van klei. Daarnaast hebben we verschillende soorten groenten, kip en springrolls. Na het eten gaan we terug naar het hotel om onze spullen te pakken.

De doelsoort voor vanmiddag is de Groene kitta. Om te voorkomen dat we in de verkeerde hut zitten, gaat de gids eerst een minuut of 15 terug naar 1 van de hutten van vanmorgen. Als hij na 15 minuten terugkomt, heeft hij niets gezien. Het back-up plan is terug naar de eerste hut van gisteren. Dus glibberen en glijden we weer naar hut 1. Ongeveer halverwege maak ik een flinke schuiver en ik heb Wims' hulp nodig om weer op de been te komen. Bij de hut aangekomen, zetten we onze spullen weer klaar en wachten op wat gaat komen. Helaas vandaag dezelfde soorten als gisteren. Tegen 17:00 uur geven we het op en glibberen en glijden we weer richting de weg.

Dag 04 - Belangers toepaja - Northern treeshrew

Als we bij het hotel aankomen, Staan er voor het hotel een aantal gedekte tafels, een vuurkorf en .... Karaoke. Er is vanavond een bedrijfsfeest en we houden ons hart al vast.

Zelf eten we met z'n vijven in het restaurant van het hotel. Vanavond eten we Vietnamese Hotpot. Dit bestaat uit een pan bouillon met kip (inclusief de klauwen). Hierbij doe je verschillende groenten en dat eet je weer met gekookte noedels. Een echte aanrader.

Dag 04 - De hele crew aan het dinerDag 04 - Wat drijft er in de soep?Dag 04 - Proost!

Na het eten, genieten we nog een paar uur van de Karaoke terwijl we onze tassen weer pakken.

Morgen gaan we weer verder.

Jouw reactie