Dag 2 in Cát Tiến National Park

11 januari 2024 - Cát Tiến, Vietnam

We begonnen de dag op de gebruikelijke tijd en na het ontbijt lopen we met de camera's in de hand naar de hut waar we gisteren zijn geëindigd.

Voor deze hut staat nog 1 soort op de lijst; Kuifloze Prelaatfazant.

Als we aankomen is het opvallend rustig vergleken met gisteren. het duurt dan ook even voordat we de Kuifloze Prelaatfazant in de bosschages zien verschijnen. Helaas komt hij niet op de setting en maakt rechtsomkeer. Ons balend achterlatend, want we waren beide vergeten om een record shot te maken.

Daarna is het weer rustig en hebben we alleen Knabbel, Babbel, Alvin en de Chipmunks om ons te vermaken.

Dan ineens krijgen we de ene naar de andere soort op de setting met als hoogtepunt mr & mrs Kuifloze Prelaatfazant.

Dag 10 - Kuifloze Prelaatfazant (m) - Siamese Fireback (m)Dag 10 - Kuifloze Prelaatfazant (v) - Siamese Fireback (f)Dag 10 - Shamalijster - White-rumped Shama

Als deze de setting weer hebben verlaten, pakken we de spullen in en laten de hut achter ons.

De rest van de ochtend proberen we de soortenlijst aan te vullen langs de weg. Als het einde ochtend lukt om beide een goede foto te maken van de Javaanse Hapvogel lopen we met een goed gevoel terug naar het restaurant.

Dag 10 - Indochinese Ground Squirrel, Berdmore's ground squirrelDag 10 - Roadside birdingDag 10 - Javaanse Hapvogel- Banded Broadbill

Na de lunch houden we een Siësta tot 14:30. Dit keer lopen we via een trail vanaf het bezoekerscentrum naar Tung Giant Tree en vanaf daar weer richting de weg. Ondanks alle moeite lukt het ons niet om een paar vogeltjes voor de lens te krijgen. Op de terugweg hebben we wel het geluk om de Zwartscheendoek te spotten (en fotograferen). Deze primaten soort heeft de status "Critically Endangered" op de The IUCN Red List of Threatened Species.

Dag 10 - Roestprinia - Rufescent PriniaDag 10 - Zwartscheendoek - Black-shanked doucDag 10 - Zwartscheendoek - Black-shanked douc

Dit maakt de dag een beetje goed. Op het laatste moment krijgen we ook de Zwart-rode Hapvogel voor de lens. Echter is dan het licht al te ver afgenomen voor een goede foto.

Terug in de kamer blijkt dat we beide een paar bloedzuiger beten hebben opgelopen. Dit ondanks onze dure, geïmpregneerde kniekousen.

Bij mij zat er 1 vast in het breisel van mijn sokken en bij Wim hing er zelfs nog 1 aan zijn been.

Vanavond gaan we maar eens niet op Uilenjacht. Mogelijk hebben we morgenavond nog een kans op een Uil. We gebruiken de extra tijd om de niet-vogelsoorten op te zoeken op het internet. Daarnaast gaan we hier morgen weg, dus moeten we de tassen weer inpakken.

Jouw reactie