Tsarang naar Lo Manthang (3780 m)

28 september 2016 - Lo Manthang, Nepal

Gelukkig voel ik me vanmorgen een stuk beter. Omdat we tot vanmorgenvroeg stroom hebben gehad, heb ik een aantal batterijen weer kunnen opladen.

We verlaten Tsarang cia dezelfde weg als dat we zijn aangekomen. Alleen steken we de rivier eerder over. Vervolgens beginnen we aan de klim naar een pas van 4.020 meter hoog. Ook hier weer een pad vol grote stenen en los zand. Uiteindelijk staan we 1 uur na ons vertrek uit Tsarang op de top van de pas.

Wim onderweg

Vervolgens volgen we de weg naar Lo Manthang. Nu moet je bij weg niet denken aan een mooie geasfalteerde weg met witte lijnen. Deze weg is een lang 4x4 trail vol diepe kuilen en veel los zand. De omgeving is niet erg mooi en dit is echt doorlopen met de belofte van mooier dingen. Gelukkig hadden we weinig verkeer onderweg, want anders is het hier echt zand happen geblazen.

Halverwegen deze zandweg staat ineens een prachtige stupa, de Sungda Chhorten, een mooi moment om even uit te rusten. Langzaam begint het landschap te veranderen en het uitzicht wordt weer steeds mooier.

Halverwegen op de route

Er rest ons nog 1 klim. De klim naar de Lo (Dry) La (3950 m). Vanaf de top zie je Lo Manthang ineens tussen de heuvels liggen. De afdaling is pittig en net als je denk dat je er ben, moet je natuurlijk nog even een paar meter naar het dorpje klimmen.

Het guesthouse ligt buiten de ommuurde stad en aan een hoofdstraat met winkeltjes. Helaas valt de lunch een beetje tegen, maar de kamer is ruim en heeft een 2-persoons bed.

Er is 1 klein probleempje, onze drager is er nog niet. Hij liep op met de 2 dragers van de thaise dames en het duurt nog zeker 2 uur en een kwartier voordat hij in het hotel aankomt. Omdat de gids mijn rugzak draagt, hadden we in ieder geval een fleese trui om aan te trekken. (het is hier in de schaduw best koud).

Als iedereen warme kleren heeft aangetrokken, maken we een rondje door de ommuurde stad. Het lijkt wel het decor van Games of Thones. Smalle straatjes met in het midden een goot waar water doorheen stroomd. Dit water gebruikt men voor alles voor het wassen van kleding en het afwassen van de vaat.

Terug in het guesthouse nemen we een heerlijke bak versgemalen koffie van koffiebonen uit Nepal. Alsof er een engeltje over je tong fiets. Ik ben een echte theedrinker, maar tegen af en toe een goede bak koffie zeg ik geen nee.

Na een heerlijke douche op zonnen energie is het tijd voor het avond eten.

We eten in een ruimte naaste de keuken. Daar is het warm omdat er een kachel brand. Deze kachel brand op gedroogde koeienvlaaien, maar daar ruik je niets van. Dit is ook de enige plek waar je je batterijen kan opladen. De gids laat ons foto’s zien van andere trekkings die hij heeft gedaan en van zijn huis en familie. We gaan daardoor dus rijkelijk laat slapen. Gelukkig hebben we morgen een rust dag en bepalen we zelf wat we gaan doen.