Dag 1 Trans Siberië Express

16 mei 1998 - Glazov, Rusland

De eerste nacht hebben we achter de rug. We hebben niet veel slaap gehad. De geluiden van de trein moet wennen.
Trans Siberie Express -04Onderweg zijn we een aantal keer gestopt maar we hebben nog niet de moeite genomen om de trein te verlaten.
Inmiddels hebben we ons opgefrist.
De provodniki (rijtuigverantwoordelijken) die verantwoordelijk is voor onze wagon heeft ons gewezen op een wc die een stuk schoner is dan degene
die we tot nu toe hebben gebruikt. Onze medereizigers zien ons handelen vol verbazing aan.
De manier waarop we onze tanden poetsen, de deodorant, maar vooral onze videocamera zijn goed voor veel hilariteit.
De dames eten rijst en rauwe uien met sambal. Trans Siberie Express -05De coupe is rond etenstijd dan ook gevuld met een typische kruidige lucht en natuurlijk luid gesmak.
Na 24 uur in de trein kan ik zeggen dat het een best leuke manier van reizen is.
Je wacht op het moment dat de trein weer even stopt zodat je even de benen kan strekken en de noodzakelijke inkopen kan doen.
Inmiddels weten we ook dat we onderweg wat problemen kunnen verwachten. Naar verwachting is het spoor na Minsk bezet door stakende mijnwerkers.
We kunnen ze waarschijnlijk omzeilen, maar als dat niet lukt zullen we vertraging oplopen. Als het de mijnwerkers toch lukt om deze trein tergen te houden, zal het leger ingrijpen. In de trein zitten namelijk alleen maar buitenlanders. De Russen hebben dit bericht voor vertrek al gehad en hebben hun geld terug gekregen. We willen avontuur…..nu krijgen we het ook!!