Extremadura – Steenarend & Spaanse Keizerarend

16 september 2019 - Jaraicejo, Spanje

Vanmorgen ging de wekker al om 04:45 uur.

Na een snelle douche en dito ontbijt zitten we om 05:30 in de auto richting Madrid.

Gelukkig verloopt de rit voorspoedig en we zijn netjes op tijd bij de afgesproken locatie.

Gelukkig is het pompstation open en hebben ze een toilet, anders was het een lange dag geworden.

Het duurt niet lang of er stopt een 4x4. Dit blijkt Jesus te zijn. We rijden een paar meter achter hem aan naar de plek waar we onze auto kunnen parkeren.

Dan laadden we onze spullen in zijn auto en rijden we richting de hut.

Om bij de hut te komen. is een 4x4 noodzakelijk. We zitten bij letterlijk in de wolken en naar verwachting gaat het nog even duren voordat dat die zijn opgetrokken.

Dag 4 - een mistig begin

Voordeel is dat de Steenarend niet zal landen bij deze omstandigheden.

De hut zelf is redelijk ruim voor 2 personen en heeft een toilet.

Nu moeten we wachten tot de wolken weggetrokken zijn.

Het duurt best wel lang voordat de lucht open trekt. Maar de Steenarend laat zich nog steeds niet zien.

Pas als we net na 11:00 uur een boterham pakken, komt hij uit de lucht vallen.

Dag 4 - SteenarendDag 4 - De Steenarend krijgt concurrentieDag 4 - Angry Bird

Als hij een tijdje op de setting zit, wordt hij aangevallen door een grote donkere vogels. In eerste instantie denken we aan een Monniksgier.

Als de Steenarend eieren voor zijn geld kiest, komen er 2 grote donkere vogels op ons af. Als ze op de prooi landen, kunnen we ons geluk niet op. Een koppel Keizerarenden.

Ze blijven best lang samen zitten, maar als het vrouwtje de buik vol heeft gegeten mag het mannetje de restjes opeten.

Dag 4 - De heer en mevrouw Spaanse KeizerarendDag 4 - Spaanse Keizerarend (man & vrouw)Dag 4 - Spaanse Keizerarend (man)

Als ook hij is vertrokken, sturen we Jesus een Whatsapp op aan te geven dat de prooi op is.

Zo'n 20 minuten later checkt hij nog even of er geen vogels zijn, voordat hij voor komt rijden.

Ook nu zorgt Jesus ervoor dat alleen hij zichtbaar is voor de arenden. Ik weet nu hoe het voelt om afgeschermd te worden door een bodyguard.

Op weg naar het dorp stoppen we nog even bij de Steenarend hut. Hier legt hij nog wat voer neer voor de Steenarend.

Weer terug in het dorp nemen we afscheid van Jesus en stappen weer in onze auto.

Moe maar voldaan beginnen we aan de 2,5 uur durende rit naar ons tijdelijke huis.

Daar aangekomen houden we even ons gemak. Het is nu al een lange dag geweest en het is nog maar 16:00 uur.

Onderweg het bericht gekregen dat er komende woensdag weer een staking is. Precies het tijdvak van onze vlucht naar Amsterdam. Morgen maar eens kijken wat de gevolgen kunnen zijn.

We dachten tot nu toe dat we een Keizerarend hadden gezien. Dit is een zeldzame vogel en wij hadden er 2 tegelijk voor de hut. Uit een reactie van Elly op mijn Facebookbericht over deze dag, blijkt dat het de Spaanse Keizerarend is en die is nog zeldzamer….

Na het eten komen Elly en Gertjan nog even buurten om te vragen hoe het vandaag is gegaan.

Dan is het alweer tijd om de broodjes voor morgen te gaan smeren e.d.