Extremadura – Gieren

15 september 2019 - Jaraicejo, Spanje

Vanmorgen werden we al heel vroeg gewekt door een enorme regen en onweersbui.

Als de wekker om 07:00 uur gaat, zijn we allebei nog al wakker.

Na het ontbijt pakken we onze spullen in en rijden we naar het verzamelpunt voor de hut.

Zoals gewoonlijk zijn we ruim op tijd op de afgesproken locatie.

Dag 3 - Wachten op het verzamelpunt

We staan er net als Jesus al komt aanrijden.

Blijkbaar zitten we alleen in de hut, want hij gebaart ons om hem te volgen.

We stoppen eerst nog even bij een garage in het dorp, waar hij het slachtafval ophaalt om de gieren te lokken.

Vervolgens rijden we het dorp uit richting de hut.

De hut ligt vlakbij het Nationaal Park Monfragüe en is voorzien van spiegelglas.

De hut heeft 2 ruimtes waar 3 fotografen kunnen zitten.

Als Jesus klaar is met voeren, zien we de eerst Vale gier al zitten.

Dag 3 - Vale gierenDag 3 - Blauwe eksterDag 3 - Kuifleeuwerik

Ik de loop van de ochtend zien we steeds meer Vale gieren onze kant op komen, maar ze blijven in de bomen rond de setting zitten.

Af en toe doet de Rode wouw een poging om een stuk vlees van de grond te pikken.

In de verte zien we 2 Monniksgieren in een boom zitten maar die blijven zitten waar ze zitten.

Dag 3 - Uitzicht vanuit de hutDag 3 - Zwarte SpreeuwDag 3 - Vale gier

Rond 11:30 uur vertrekken de Vale gieren 1 voor 1 zonder aan de grond te komen.

Een 45 minuten later komt er een wolk van gieren op ons af. Een grote groep Vale gieren met een stuk of 6 Monniksgieren.

In zeer korte tijd is de hele setting weer leeg op een paar botjes na.

Dag 3 - Vale GierenDag 3 - Vale GierDag 3 - Monniksgier in sluipmodus

We besluiten om via Elly om extra voer te vragen. Het is nog te vroeg om te stoppen en we hebben prachtig licht.

Binnen 20 minuten komt Jesus een nieuwe lading prooi brengen. Op voor ronde 2.

Het duurt niet lang of de eerste Monniksgier komt op het voer af. Binnen 10 minuten ziet het zwart van de gieren.

Dit keer blijven een aantal gieren wat langer op de grond, maar als het stof is opgetrokken is er niet veel meet over.

Dag 3 - Vale GierDag 3 - Portret van een MonniksgierDag 3 - Rode Wouw in vlucht

We blijven zitten tot 16:00 uur. In de hoop dat de Rode Wouw nog langskomt. Er is nog 1 stuk prooi ontsnapt aan de vraatzucht van de gieren. Dit ligt op een boomtak te wachten op de Wouw.

Als Jezus ons komt ophalen, brengt hij ons weer terug bij onze auto. We stoppen nog even om te tanken en rijden dan terug naar onze bungalow.

Dag 3 - Iberische Staartmees

Na een biertje lopen we nog even richting de drinkbak. Daar hebben we enorm last van tegenlicht en de wolken waarmee ze de hele dag dreigen, ontbreken nu ook.

Na 2 uur houden we het voor gezien. Wim stort zich op het bakken van pannenkoeken terwijl ik al het e.e.a. klaarmaak voor de dag van morgen

Om 22:00 uur is het tijd om te gaan slapen. Morgen extreem vroeg op!