Extremadura - Havikarend

17 september 2019 - Jaraicejo, Spanje

We hoefden vanmorgen niet zo achterlijk vroeg op. Het is maar 35 minuten rijden naar het verzamelpunt.

Eigenlijk is de locatie nogal ongewoon, buiten een dorpje net voor de oprit naar de snelweg, totdat we richting de hut rijden.

Dag 5 -  Verzamelpunt voor de Havikarend hut

We staan net op de afgesproken locatie als onze gids al aankomt rijden.

We gooien onze spullen in zijn auto en vervolgens rijden we richting de hut. De laatste 500 meter lopen we.

Ik zie er blijkbaar zo teer uit dat onze gids mijn zware camera tas naar boven draagt. Ik heb geen bezwaar, ik weet hoe zwaar hij is.

Dag 5 - Zonsopkomst bij de Havikarend hut

Als we ons hebben geïnstalleerd, is het wachten op.... Gelukkig zien we de eerst Havikarend na een uurtje al aanvliegen. Even moesten we onszelf in bedwang houden. Ze zat zo mooi bovenin de boom, maar ons was op het hart gedrukt om de lens zo min mogelijk te bewegen.

Na een minuut of vijf komt ze op de prooi zitten en begint ze te eten.

Dag 5 - Havikarend (jong)Dag 5 - Havikarend (volwassen)Dag 5 - Havikarend (volwassen)

Na een poosje komt de 2de Havikarend aanvliegen. Deze gaat in de boom rechts van de hut zitten. Even later is hij echter weg. Gelukkig komt hij even later terug en gaat op een rots naast de prooi zitten. Dit plaatje durven we beiden we te maken.

Even gaat hij bij het jong zitten, maar naar een tijdje gaat deze toch weg.

Vervolgens eet de volwassen vogel de rest van de prooi op. Na een half uurtje heeft hij alles opgegeten en vertrekt ook hij.

Dan is de show voorbij. De Blauwe eksters schrapen de laatste flintertjes van de botten en wij kijken elkaar vol verbazing aan.

In de hut is de temperatuur inmiddels opgelopen tot niveau sauna en we snakken beide naar een slok water. We durfden niet te drinken omdat elk geluidje de Havikarend kan verjagen.

Eventjes later sturen we een Whatsapp naar de gids en een halfuur later komt hij ons weer uit de hut halen.

Dag 5 - samen voor de Havikarend hut

Voordat we terug rijden naar onze bungalow, maken we een tussenstop bij de supermarkt. Vanavond koken we toch ook zelf.

Als we weer in onze bungalow zijn, bekijken we snel even de oogst van vandaag.

Na de lunch lopen we naar de waterbak. Voor vanmiddag geven ze bewolking, regen en onweer op en dat kan gunstig zijn voor de mogelijkheden bij de waterbak.

Dag 5 - Spaanse musDag 5 - IJsvogel

Om 15:00 uur begint het steeds harder te onweren en tegen 16:00 uur gaan de sluizen open. Het valt echt met bakken uit de lucht.

Een uurtje later is de regen opgehouden en prikt het zonnetje er weer door.

Helaas laten de vogels het verder afweten.

Weer terug in de bungalow maken we een shortlist van de mogelijke vluchten voor morgen. Daarna beginnen we aan het bij elkaar zoeken van onze spullen.

Na het eten pakken we de rest in. We moeten met het inpakken zeker rekening houden met de kans dat onze ruimbagage of niet op hetzelfde toestel meekomt of in Amsterdam in het vliegtuig blijft liggen tot de staking is afgelopen.

Elly en Gertjan komen nog even afscheid nemen. En we praten ze even bij over onze ervaringen van de afgelopen dagen.