Van Inari naar Sor-Varanger

20 mei 2022 - Sør-Varanger, Noorwegen

Vanmorgen ging de wekker weer om 05:00 uur. Als we de gordijnen openen blijkt de zon te schijnen. Snel aankleden en naar buiten. Ook dit keer zijn we niet de eerste.

Dag 2 - Haakbek - Pine GrosbeakDag 3 - Bruinkopmees - Grey-headed chickadee

Er is vanmorgen minder activiteit dan gisteren, maar de Haakbekken laten zich goed zien en zijn erg actief. Na een kop koffie in de kamer, pakken we de laatste spullen in. Na het ontbijt doen we een laatste poging, maar het aantal vogeltjes is enorm teruggelopen in het laatste uur. Uiteindelijk gaan we terug naar de kamer en maken we ons klaar voor de lange rit naar Noorwegen.

Dag 3 - Bosruiter - Wood sandpiperDag 3 - Lunch langs de snelwegDag 3 - Bevroren meren onderweg

Met nog 130 km te gaan (van de 240) houden we onderweg een korte lunchbreak. Hier eten we onze meegenomen boterhammen op en strekken onze benen. Onderweg hebben we verschillende pogingen gedaan om vogeltjes te fotograferen, maar alleen de Bosruiter wilde meewerken. Na de lunch vervolgen we onze reis.

Na een lange rit (tijdens welke we achteruit mogen zitten), maken we een stop bij het bezoekerscentrum van het Nationale park. We skippen de expositie en gebruiken deze tijd om een beetje bij te komen van de lange rit. Daarbij lopen er rond het bezoekerscentrum een paar leuke vogelsoorten rond.

Dag 3 - Kemphaan - RuffDag 3 - Goudplevier - European golden ploverDag 3 - Kramsvogel - Fieldfare

Na een uurtje, vervolgen we onze weg richting de B&B waar we overnachten.

Dag 3 - Wegwijzer bij de B&B

We slapen met z'n allen in 1 huisje.

Deze licht aan een rivier met uitzicht op Rusland.

Wim en ik hebben geluk, er is 1 kamer met een 2 persoons bed en een eigen badkamer. Gezien we het enige stel zijn, slapen wij hier.

De overige kamers zijn, net als in het vorige hotel, uitgerust met stapelbedden.

Na een heerlijk diner, gaan we met de hele groep -1, per auto op zoek naar vogels. In het begin lukt het niet echt om de vogels te fotograferen, maar in de loop van de tijd lukt het om een aantal soorten te fotograferen. Als we weer richting de B&B rijden, krijgen we als toegift nog een Eland voor de lens.

dag 3 - BrilduikerCommon - GoldeneyeDag 3 - Eland - MooseDag 3 - Grote mantelmeeuw - Great black-backed gull

Deze soort staat al een aantal jaren op mijn wensenlijst en dan staat hij ineens langs de weg aan een dennenboompje te knabbelen. Nu maar hopen dat ik een redelijke plaat heb kunnen maken. Want ondanks de midzomernachten, begon het op het eind toch te donker te worden om te fotograferen.

Moe maar voldaan komen we terug bij de B&B. Nog even de soortenlijst bijwerken en dan is het tijd om te gaan slapen.