Hornøya en de ruige kust van de Barentszee

26 mei 2022 - Vadso, Noorwegen

Vanmorgen gaat de wekker, net als dinsdag, weer om 06:15.

Om 08:00 uur zitten we in de auto voor de rit van 1,5 uur naar Vardo.

In de haven aangekomen, is het hier opvallend rustig.

Ook het kantoor waar we de tickets voor de boot moeten halen, is nog dicht.

Om 10:00 uur komt het besef dat de boot niet gaat. Het is vandaag Hemelvaartdag en dan zijn hier alle winkels dicht en vaart de boot blijkbaar ook niet.

Teleurstelling alom!

We waren al van plan om vanmiddag richting Hamningberg te rijden, dus dat is dan voor voor nu het plan.

Om 11:00 uur begint iemand zich af te vragen of ze op feestdagen, niet de zondagsdienstregeling aanhouden. Er is maar 1 manier om daar achter te komen en dat is terugrijden naar de haven. Na overleg met de groep doen we dat dan ook. Weer terug in de haven, zien we al een redelijke groep bij de boot staan. Hij vaart toch wel.

Gezien de grote groep, moeten de boot een keer extra varen. Wij zitten in de 2de groep.

Eenmaal op het eiland, gaan we redelijk direct richting de vuurtoren.

Dag 9 - Drieteenmeeuw - Black-legged kittiwakeDag 9 - Giervalk - GyrfalconDag 9 - Papegaaiduiker - Atlantic puffin

Daar proberen we nog een aantal vliegbeelden te maken van de Papegaaiduikers. De weersomstandigheden zijn compleet anders als dinsdag. Nu is het bij het aanlegsteiger redelijk rustig qua wind en waait het bij de vuurtoren een stuk harder.

Dag 9 - Papegaaiduiker - Atlantic puffinDag 9 - Alk - Razorbill, Lesser aukDag 9 - Zilvermeeuw - Herring Gull

Na een uur of 2 lopen we langzaam terug naar het steiger. De laatste uren vermaken we onszelf met het fotograferen van de soorten die aan de kant van het aanlegsteiger zitten.

Dag 9 - Kuifaalscholver - European shagDag 9 - Zeekoet - Common MurreDag 9 - Kuifaalscholver - European shag

Om 17:00 uur nemen we de boot naar het vasteland. Dan meteen de auto in voor de rit terug naar het hotel.

Na het diner lopen we samen met de eigenaresse van het hotel naar het gebied rond haar zomerhuisje. Hier zit al geruime tijd een Sperweruil te broeden.

Dag 9 - Sperweruil - Northern hawk-owl

Na een klein uurtje posten met een paar fotografen uit een Birding Breaks groep, komt het mannetje met een prooi in zijn snavel aanvliegen. Als de rest van de groep terug gaat naar het hotel, blijven wij nog een uurtje wachten voor een 2de poging. Alhoewel het hier niet donker wordt, was er op een moment zo weinig licht dat fotograferen onmogelijk was. Tijd om te gaan slapen.