Hornøya

24 mei 2022 - Vadso, Noorwegen

Na een vroeg ontbijt vertrekken we om 08:00 richting de haven van Vardo. Dit is een rit van 1,5 uur. We stoppen onderweg alleen voor een groep Rendieren die langs de weg lopen. In de haven aangekomen gaan we aan boord van een bootje dat ons naar het eiland gaat brengen.

Dag 7 - De haven van VardoDag 7 - Drieteenmeeuw - Black-legged kittiwake

Het is nog even spannend of we als groep meekomen, want door de hoge golven moeten we in de cabine voor de oversteek. Wim en ik mogen naast de stuurman zitten en al snel ervaren we waarom we tijdens de overtocht van 10 minuten niet buiten mogen staan. Het water golft over het voordek en daar wil je zeker niet staan.

Dag 7 - Aankomst op HornøyaDag 7 - Grote mantelmeeuw - Great black-backed gullDag 7 - Papegaaiduiker in vlucht - Atlantic puffin in flight

Eenmaal op het eiland aangekomen, worden we overspoeld door het geluid van duizenden vogels. Je struikelt bijna over de Drieteenmeeuwen, Kuifaalscholvers, Alken en Papegaaiduikers. Omdat we niet als enige aankomen, is het in het begin even zoeken naar een rustig plekje om foto's te nemen.

Daarnaast is een deel van het pad erg modderig en glad. Als we richting de vuurtoren lopen glij ik dan ook weg en beland ik in de blubber. Met een modderige schoen en een tand door m'n lip vervolg is mijn weg.

Dag 7 - Zilvermeeuw - Herring GullDag 7 - Op het hoogste punt van HornøyaDag 7 - De vuurtoren van Hornøya

Bij de vuurtoren aangekomen is het redelijk rustig. Met een minuut of 15 zijn we de enige 2 bezoekers hier. Ook op het gebied van vogels is het rustig, totdat de eerste Alken en Papegaaiduikers van zee terug komen. Een ideaal plek voor vliegbeelden en na 12:00 uur zien we ook de eerste vogels op de rotsen. Een perfect plek voor het maken van een enkele vogel of kleine groepjes. Er komt zelf een aantal keer een Zeearend voorbij vliegen.

Dag 7 - Papegaaiduiker in vlucht - Atlantic puffin in flightDag 7 - Zeearend in vlucht - White-tailed eagle in flightDag 7 - Papegaaiduiker - Atlantic puffin

Om een uur of 1 lopen we langzaam terug naar beneden. Onderweg kijkend voor mooie plaatjes. Terug bij het steiger laten we onze tassen achter in het gebouwtje naast het steiger.

Dag 7 - Zeekoet - Common MurreDag 7 - Kuifaalscholver - European shagDag 7 - Alk - Razorbill, Lesser auk

Met nog een uur te gaan nog voldoende tijd om de laatste plaatjes van de dag te maken. Om 15:00 nemen we de boot terug naar het vaste land.

Weer in de haven aangekomen, rijden we weer richting het hotel. We stoppen nog wel even bij een museum in de stad. Dit is namelijk aan de buitenkant volledig ingenomen door broedende Drieteenmeeuwen. In elk raamkozijn zit wel 1 of meer paren te broeden. Aan de nesten te zien is dit niet voor het eerst.

Rond 17:00 uur komen we weer aan in het hotel. Nog even tijd om de foto's uit te zoeken en de batterijen op de opladers te gooien. Vanavond geen Zalm of Rendier, maar een BBQ. Op het terrein van het hotel staat een echte Lapse Tipi en hierin gaan wij vanavond BBQ-en. Na een heerlijke maaltijd met ijs toe, gaan we in de omgeving nog een uurtje op zoek naar vogeltjes. Helaas is de gebruikelijke hoeveelheid soorten volledig afwezig. Tijd voor een warme douche en lekker slapen.