Lo Manthang

29 september 2016 - Lo Manthang, Nepal

Vandaag was een echte rustdag, dus hebben we eerst lekker uitgeslapen. We zaten dus ook pas over negenen aan het ontbijt. Dat ontbijt bestond trouwens uit croissants en kaneelbroodjes. Een echte luxe op deze reis.

Buiten het guesthouse zijn de dames bezig met de was. Dat gebeurt gewoon in de goot die door jet stadje loopt. Mijn verbazing is groot als ik hier mijn eigen wasgoed zie liggen. In ieder geval is mijn vuile was schoon.

Als eerste lopen we naar het administratie kantoor om ons te melden. Daarna gaan we opzoek naar het postkantoor. Dat blijkt vlak bij het hotel te zitten. Alleen is de beheerder “naar beneden” en heeft niemand een idee wanneer hij er weer is.

De kloosters zouden vanaf 11:00 uur open zijn, maar als we bij de ticketcounter aankomen, blijken die tijden gewijzigd. Nu zijn ze van 8-11uur en van 15-17 uur open.

Lo Manthang

Dus gebruiken we de rest van de ochtend aan het wandelen door de vele middeleeuwse straatjes van de ommuurde stad. Op een moment worden we aangesproken door een oude man die ons uitnodigt om de stad vanaf de muur te bekijken. Voor we het weten klimmen we een aantal trappen en trapjes op en staan we op de stadsmuur. Het uitzicht is fantastisch, maar we zien nu ook de schade van de aardbeving aan 1 van de gebouwen. Daar is gewoon een deel van het gebouw afgebroken. Gelukkig is het gebouw weer hersteld, maar het verschil tussen oud en nieuw is goed zichtbaar.

Making friends  Ommuurde stad vanaf de muur

Als we weer afdalen, worden we binnen in zijn huis uitgenodigd. Leuk om 1 van de oude woningen van binnen te bekijken. Natuurlijk heeeft hij een souvenirshop in zijn huis en gevoelsmatig ontkomen we er niet aan om wat te kopen. Uiteindelijk koop ik een ketting die de lokale dames ook dragen. Na een vriendelijk afscheid lopen we terug naar het guesthouse.

Na de lunch doen we een 2de poging om de kloosters te bezoeken. Helaas zijn we niet de enige. Er zijn nog 2 grote groepen en er is maar 1 persoon die de rondleiding mag geveven is een relatief jonge Lama.

We beginnen bij Ngonga Chode en Chode Gonpa met het bijbehorende museum. Deze 3 gebouwen liggen op hetzelfde terrein en hebben niet echt indruk op me gemaakt. De grote hal is relatief klein en de muurschilderingen zijn verstopt onder een flinke laag vuil.

Na een lange tijd wachten op de andere 2 groepen, moet ook iedereen nog even een toegangskaartje kopen a 1.000 roepi. We vervolgen onze weg naar de Jampa Gonpa. Dit klooster is gebouwd in het begin van de 14de eeuw en is het oudste klooster van Lo Manthang. Omdat we worden binnengelaten door een andere monnik, hebben we het klooster even voor onszelf. De muurschilderingen zijn prachtig, maar door de aardbeving vanapril 2015 is een deel van het pleisterwerk losgekomen. Stukje voor stukje moet dit worden hersteld. Een ander deel van de muurschilderingen is verwoest door lekkage. Er is dus een hoop herstelwerk te doen. De Jampa Gonpa zelf is 3 verdiepingen hoog en de voet staat op de begane grond die momenteel niet toegankelijk is.

Het laatste klooster is de Thupchen Gonpa. Dit is de grootste en meest indrukwekkende. De entree alleen bevat al 4 grote beelden en de centrale hal heeft een hoog plafond vanwaar kleurrijke banner hangen. De achterwand staat vol enrome beelden en de muurschilderingen zijn indrukwekkend. Helaas is 1 vande wanden helemaal verwoeste door lekkage. Het dak is inmiddels gerepareerd nu de muurschilderingen nog.

Terug in het hotel genieten we nog even van een kopje koffie met een donuts. Er is inmiddels ook weer stroom, dus kunnen we nog wat batterijen opladen. Tijdens het eten maken we kennis met nieuwe gasten uit Duitsland. Dan nog even onze vers gewassen kleding opruimen en dan is het alweer tijd om te gaan slapen.