Jaisalmer

30 april 2002 - Jaisalmer, India

Dag 5 - Jaisalmer Fort 1Vanochtend hebben we eerst wat uitgeslapen en een frisse duik in het zwembad genomen. Daarna hebben we een riksja naar het fort genomen. In het fort aangekomen, werden we belaagd door diverse verkopers en aspirant gidsen.

Dag 5 - Jaisalmer Fort 2Het fort van Jaisalmer stamt uit de middeleeuwen en is nog steeds bewoond. In het paleis tref je een aantal mooie ruimtes aan met o.a. Delf Blauwe tegels. Eigenlijk bezoek je het paleis alleen maar voor het uitzicht over de stad en de woestijn.

In de Lonley Planet had ik gelezen dat je in Jaisalmer de mogelijkheid heb om een tatoeage met Henna te laten aanbrengen. Helaas was het winkeltje uit de LP dicht. Toen we echter bij een naast gelegen winkeltje informeerde, bleek dat de zus van de eigenaar ook in staat was om een henna tekening bij me aan te brengen.
Dag 5 - Henna (2)Dus gingen we met zijn drieën naar de woning van het zusje. Een paar uur later liep ik weer naar buiten met een tatoeage op mijn enkel en pols.

Er is wel een klein nadeel … de henna moet eerst drogen en mag voorlopig niet nat worden. Dat betekent dus niet zwemmen of douchen.Dag 5 - Henna (1)

Na de lunch hebben we in het stadje een paar Haveli’s bekeken, maar bij een temperatuur van 45 graden C is dat echt afzien.

Haveli’s zijn koopmanshuizen die vroeger door kooplui werden gebouwd, maar tegenwoordig worden ze voornamelijk omgebouwd tot winkel of hotel. Kenmerkend voor deze streek zijn de vele balkons en de bewerkte gevels met zuilen en bogen.

Om 15:00 uur hadden zelfs de dieren een plekje in de schaduw gezocht, dat was voor ons een teken om terug te gaan naar het hotel.

Na een kleine rustpauze bij het zwembad, zijn we weer terug gegaan naar de stad. Het restaurant waar we wilde gaan eten bleek bij aankomst al gesloten in verband met het eind van het seizoen. Maar als we even wat langer wilde wachten op ons eten, wilde de eigenaar wel voor ons koken. Hij zou dan eerst naar de mark gaan om de ingrediënten te kopen. Natuurlijk zijn we op zijn aanbod ingegaan. Hoe vaak heb je de kans om midden in India op een privé dakterras te genieten van een heerlijke maaltijd onder de sterren?