New Tower Hide

8 mei 2019 - Balmazújváros, Hongarije

We konden vanmorgen een heel klein beetje uitslapen tot 04:30.

Na het ontbijt komt Janos ons halen voor de laatste volle dag.

De rit naar de New Tower Hide is relatief kort. De hut ligt net buiten het dorp op het terrein van een lokale boer.

Dag 6 - Koffie !!Dag 6 - De nieuwe Tower Hide

Als je de hut binnenkom moeten de schoenen uit, maar er staan Crocs klaar. Daarnaast heeft deze hut airco/verwarming. Als we dat eerder deze week hadden geweten, waren we hier heen gegaan.

De 2 ramen aan de lange zijde kijken uit over een Acaciabos met daarvoor verschillende palen met nestkastje. Op 2 palen zitten Ekster nesten, maar 1 daarvan is ingepikt door een koppel Rootpootvalken.

Aan de korte zijde zit 1 raam met uitzicht over het grasland.

Terwijl de bewolking breekt en de zon tevoorschijn komt, worden de valkjes actiever.

Dag 6 - Parende TorenvalkjesDag 6 - Torenvalk (vrouw)Dag 6 - Ons lunchpakket

Het is af en toe net een ouderwets blijspel met nestkastjes i.p.v. deuren. De verschillende koppels paren ook af en aan. Soms weet je niet waar je je camera op moet richten.

De gehele dag is het een herhaling vang poetsen, paren, eten en vechten om de mooiste/beste broedplaats.

Vooral de Torenvalk ligt regelmatig letterlijk onder vuur.

Dag 6 - Mr & Mrs RoodpootvalkDag 6 - Roodpootvalk (vrouw)

Helaas zijn er weinig andere soorten te zien. Dat zou de dag iets afwisselender maken.

De ruzie tussen de Rootpoot-heren loopt op een moment zo uit de hand dat ze samen over de grond rollen. Tijd voor de "vliegende rechter" ?

Het is al bijna 19:00 uur als Janos ons komt halen. Vanwege het zonnige weer heeft hij ons iets langer laten zitten.

Deze hut blijkt er nog maar 1 1/2 maand te staan en Janos is erg blij met alle parende Roodpootvalkjes.

Hij verwacht dat de door ons gemiste diversiteit er met een paar jaar wel is.

Omdat we zo laat in het hotel zijn, is er geen tijd meer om te douchen voor het diner. Snel even frisse kleren aan en weer naar het hoofdgebouw.

Na het eten, bespreken we de planning voor morgen, waarna we terug gaan naar de kamer.

Ik regel nog even een paar biertjes voor tijdens de wedstrijd en dan is het inpakken geblazen.

Zodra de wedstrijd is afgelopen is het tijd om te gaan slapen. Morgen nog een paar uurtjes fotograferen en dan richting luchthaven.