Fotograferen uit de auto, op zoek naar de Sperwer Grasmus en terugreis

11 juni 2017 - Bucharest, Roemenië

Dag 7 - Grauwe klauwierVanmorgen beginnen we weer met fotograferen vanuit de auto.

We rijden weer naar dezelfde omgeving waar we gisteren zijn geëindigd.

Het is helaas weer een beetje bewolkt en koud, maar we zien vandaag meer soorten dan gisteren vroeg.

We rijden ook nu naar de heuvel aan het einde van de weg. Dag 7 - Grauwe gorsDit keer zijn er in de wijde omgeving geen koeien te zien. Als de gids het geluid van de Zwartkop Gors opzet, komt er binnen de kortste keren een mannetjes voor de auto. Hij gaat heerlijk zitten zingen op een takje en blijft daar zeker 10 minuten zitten.

Als we voor de 2de keer langs de drinkplaats komen, zien we ineens een Ortolaan zitten. Wim zit voorin de auto en heeft met extender de beste kans om deze vast te leggen. Mijn foto's zijn wat minder, maar deze soort is in the pocket :-)

Vervolgens rijden we weer terug richting de boerderij op zoek naar de Hop.Als we die hebben gevonden, is het tijd om de Sperwer Grasmus te zoeken.

We stellen onze schuilhutjes op aan de andere kant van de bosschages, dan een aantal avonden geleden.

Dag 7 - SperwergrasmusNa een minuut of 30 zien we de eerste beweging in de verste struik, een koppeltje vogels schiet van de  ene tak naar de andere. Al snel zie ik het kenmerkende gele oog van de Sperwer Grasmus. Dat is de 2de nieuwe soort voor vandaag.

We blijven nog een uurtje zitten en dan moeten we echt terug naar het hotel. Net voordat we moeten inpakken, breekt er een flinke regen en onweerbui boven ons los. In de stromende regen lopen we terug naar de auto en pakken snel in.

Als we terug rijden, zien we ineens een Scharrelaar op het midden van de weg liggen. Als we stoppen en naar het beestje lopen, blijkt hij dood te zijn. Als de gids hem opraapt, zien we dat deze prachtige vogel door z'n kopje is geschoten. Omdat het lichaam nog warm is, kan hij daar nooit lang hebben gelegen. Een triest eind van een mooie ochtend.

In het hotel laden we nog snel onze kaartjes in. Onder het genot van een biertje lunchen we met z'n vieren voor de laatste keer.

Na een hartelijk afscheid stappen we in de taxi naar de luchthaven.

Na 2,5 uur stappen we uit op de luchthaven van Bucharest. Alles verloopt erg soepel; de bagage afgifte, de security check en we zijn in no-time door de paspoort check.

Om de tijd te doden, we zijn lekker vroeg, halen we een lekkere burger bij Burger King.