Farasuto Forest & Tendaba Camp

9 maart 2023 - Tendaba, Gambia

Vanmorgen gaat de wekker extra vroeg. We worden om 07:00 uur bij het ontbijt verwacht. Na het ontbijt pakken we de laatste spullen in en zetten alles klaar bij de deur. De eerste stop vanmorgen is bij de lokale bakker. Hier halen we broodjes voor de lunch.

Daarna rijden we naar Farasuto Forest Community Nature Reserve waar we eerst een bezoekje brengen aan de kleine vogelhut.

Hier zien we de pygme ijsvogel en de Witwangtoerako.

20230309-Afrikaanse dwergijsvogel - African Pygmy Kingfisher20230309-Groene toerako - Green Turaco20230309-Kleine zonne-eekhoorn - Gambian sun squirrel

Vervolgens gaan we opzoek naar de Langstaart Nachtzwaluw. Die vinden we, maar de locatie stemt me een beetje verdrietig. Deze vogels leven in een eilandje groen, omringd door een enorme groeve. Hier winnen ze grind voor de bouw.

Helaas is de natuur hier de grote verliezer.

We eindigen de ochtend bij de grotere foto hut.

20230309-actie foto

20230309-Langstaartnachtzwaluw - Long-tailed Nightjar20230309-Gevlekte honingspeurder - Spotted Honeyguide20230309-Noordelijke witwangdwergooruil - Northern White-faced Owl

We eindigen de ochtend bij de grotere foto hut. Hier hebben we de wat kleinere soorten voor de lens. Daarnaast gaan we opzoek naar de Noordelijke witwangdwergooruil die hier op het terrein heeft gebroed.

Rond 12:00 uur, nemen we afscheid van de gids van het park en zetten we koers richting Kwinella. Het schiet niet altijd even op, want om de zoveel kilometer is er een checkpoint van de politie of het leger. Tot ieders schrik blijkt Lamien (bij 1 van deze checkpoints) zijn rijbewijs niet te kunnen vinden. Gelukkig mogen we na het betalen van wat geld toch weer doorrijden.

Onderweg lunchen we langs de weg. Omdat we vandaag echt kilometers moeten maken, is dat pas om 14:30. Onderweg zien we verschrikkelijk veel bosbranden. De lokale bevolking gebruikt vuur om het afval langs de weg op te ruimen, maar vergeet daarbij dat bomen en struiken hierdoor schade oplopen.

20230309-Lunch onderweg

Eenmaal in Tendaba Camp aangekomen, maken we ook kennis met Jimmy. De rest van de middag houden we ons gemak. We parkeren onszelf in de buurt van een enorme Mimosa boom en vanuit onze luie stoel pakken we nog een paar nieuwe soorten mee.

20230309-Zwartbandbaardvogel - Bearded Barbet20230309-Halsbandparkiet - Rose-ringed Parakeet20230309-Zonsondergang

Het diner buffet is om 20:00 uur en dan krijgen we ook gezelschap van onze gids, Jimmy en Lamien. Weer terug in de kamer worstelen we nog wat met de klamboe. Gelukkig heb ik de waslijn dus kan ik voorkomen dat we bijna in de klamboe slapen.