Egret and Stork Hide

4 mei 2019 - Balmazújváros, Hongarije

De wekker gaat al om 05:00 uur. Een halfuur later zitten we aan het ontbijt.

Dag 2 - ontbijt in het hotel

Vandaag gaan we naar de Egret and Stork Hide.

In de hut aangekomen zetten we onze spullen klaar en wachten op wat gaat komen.

In eerste instantie is het licht prachtig, maar al snel trekt de lucht dicht. Ook hier hebben we een stelletje terror Witte Kwikstaarten.

Al snel krijgen we bezoek van een jonge Zeearend. De vijver voor de hut is gisteren bijgevuld met vis en hier en daar drijven dode vissen. Die worden 1 voor 1 door de Zeearend uit de vijver gevist en opgegeten.

Dag 2 - Blauwe ReigerDag 2 - ZeearendDag 2 - Grote Zilverreiqer

In de loop van de ochtend krijgt deze Zeearend gezelschap van een soortgenoot.

Helaas krijgen wij af en toe een regenbui, maar steeds komt het licht weer een beetje terug.

Rond 12:00 uur zien we de eerste Zwarte Ooievaar natuurlijk tijdens een regenbui met onweer. Later krijgen we een korte herkansing bij iets beter licht.

Helaas moeten we de ruiten schoonmaken. De Witte Kwikstaarten hebben de ruiten zo vies gemaakt dat het bijna zichtbaar is op de foto's.

Helaas verjagen we hier de Zeearenden mee, maar we hebben geen keus.

Met het verdwijnen van de Zeearenden krijgen we ineens een hele hoop reigers voor de hut. Op een moment tellen we 5 Blauwe Reigers, een Grote zilverreiger en een aantal Lepelaars.

Dag 2 - Zwarte OoievaarDag 2 - Lepelaar duoDag 2 - Zwarte Ooievaar (portret)

Ook de Zwarte Ooievaar komt verschillende keren langs. Op een moment zijn er zelfs 4 tegelijk voor de hut. Als we dan ook nog een aantal paringen ziet, kan onze dag niet meer stuk.

Helaas moeten we de ruit nogmaals schoonmaken. 2 vechtende Blauwe Reigers komen net voor de hut met een plons in het water. Daarbij spetteren ze de hele ruit onder.

Dag 2 - overzicht van de Egret & Stork HideDag 2 - Boerenzwaluw

Om 18:00 uur komen ze ons weer ophalen.

Bij hotel aangekomen, hebben we nog iets meer dan een half uur om te douchen voor het eten.

Er is vandaag een groep van 8 personen aangekomen en alle rangers en Janos maken een planning voor morgen. Wij gaan eerst naar de Well Hide en na de middag naar Eagle Hide 2. Gezien de weersvoorspellingen gaan we niet extreem vroeg op.

Na een heerlijke maaltijd gaan we terug naar de kamer. Nog even de oogst van vandaag uitzoeken en dan is het weer tijd om te gaan slapen.