Wijntour in Santiago en vlucht naar Paaseiland

4 november 2013 - Paaseiland, Chili

Vanmorgen was het weer eens vroeg opstaan. Om 07:00 uur gaat de wekker, want om 08:15 uur worden we opgehaald voor de wijn tour. Na een snelle douche en een snel ontbijt zitten we netje op tijd op de bis te wachten, maar het busjes komt niet. Om 09:15 uur is er nog steeds geen bus dis checken we de instapkaart maar eens. Wat blijkt, hebben die gasten van het boekingskantoor het verkeerde huisnummer ingevuld. Ik had ze de bevestiging van het hotel gegeven inclusief het volledige adres. Dus maar bellen.... en te horen krijgen dat de bus al lang is vertrokken en dat ze ons kunnen omboeken naar de tour van vanmiddag. Helaas gaat dat niet lukken want dan moeten we al op de luchthaven zijn.

Een refund kunnen we bij het stadskantoor krijgen. Gelukkig hadden we nog een andere folder liggen van een andere aanbieder van wijn tours en toen ik die belde, kreeg ik te horen dat er mogelijk nog plaats was op die van 10:00 uur. Binnen 5 minuten belde de receptie, dat ze ons binnen 5 minuten zouden komen ophalen. We hadden geluk want er waren nog twee andere gasten van het appartement die deze tour hadden geboekt, dus moesten ze toch onze kant opkomen.

Na een rit door Santiago om andere deelnemers op te halen, zetten we koers naar de wijngebieden van Santiago en stoppen wij bij Concha y Toro. Als we na een 45 minuten aankomen bij de wijngaard, moeten we nog een 15 minuten wachten op het begin va de Engelstalige tour. Die tour begint met het huis met de daarbij behorende tuin van de oprichter van het wijngaard, gaat vervolgens naar een proeftuin met verschillende druivensoorten. Dan gaan we de eerst wijn proeven, een heerlijke witte wijn gemaakt van een blind van 1 soort druiven maar uit 3 verschillende valleien.

Vervolgens brengen we een bezoek aan een moderne wijnkelder, waar de wijn volgens de nieuwste technieken wordt opgeslagen in eikenhoutenvaten. Dag 17 - Concha y Torro (4)Daarna gingen we de kelder van de duivel in. Dit is een oude kelder die 4 meter onder de grond ligt en waar we een soort licht en geluidshow kregen met een stukje historie over de wijngaard.

Als we de kelder uitkomen, krijgen we de 2de wijn te proeven. Weer een blend, maar nu van 3 verschillende soorten druiven. We sluiten af met de beroemdste wijn van het huis Casillero de Diablo.

Dag 17 - Concha y Torro (1)  Dag 17 - Concha y Torro (2)  Dag 17 - Concha y Torro (3)

Als kado mogen we ons wijnglas houden. Na een kort bezoekje aan de onvermijdelijk shop, gaan we weer richting Santiago. We zetten de gids af bij het ziekenhuis, want zijn vrouw is aan het bevallen van zijn 4de kind, na 3 jongens krijgt hij nu een dochter. Bloednerveus stapt hij uit de auto op weg naar zijn dochter.

Wij worden als 2de afgezet bij het hotel. Hier pakken we snel onze spullen in en checken uit. We hebben namelijk nog een appeltje te schillen met die gasten van Turistik. Als we daar aankomen, proberen ze ons eerst een nieuwe tour aan te bieden, maar daarvoor hebben we geen tijd meer. Een refund is wel mogelijk, maar alleen via de credit card en dan moet je 15 tot 20 dagen op je geld wachten. Het papier werk dat daarvoor moet worden ingevuld kost bijna 20 minuten van onze kostbare tijd. Als dat alles is geregeld, hebben we nog 30 minuten om te lunchen en weer bij het hotel te zijn voordat de taxi ons komt ophalen. Gelukkig hebben we een ober die goed Engels spreekt en als we hem uitleggen hoeveel tijd we hebben, zorgt hij ervoor dat we met 25 minuten de zaak weer uitlopen met een volle maag.

Snel gooien we de bagage in e taxi die al klaar staat en netjes op tijd rijden en richting de luchthaven. Deze vlucht naar Paaseiland gaat door naar Papeete en hierdoor moeten we inchecken bij de internationale vertrekbalie, maar vertrekken we uit de binnenlandse terminal. Dan rest ons nog maar 1 ding, wachten en onze tijd uitzitten totdat we gaan boarden.

De vlucht naar Paaseiland is lang, vermoeiend en geeft ons nog eens 2 uur extra tijdsverschil met Nederland. Het entertainmentsysteem geeft wel een ruime keuze aan films, dus vullen we onze tijd met twee redelijk nieuwe films. De landing is erg hard en even vrees ik ervoor dat de bakken boven de stoelen openklappen, maar het valt mee.

Nog voordat we de rugzakken van de band halen, kopen we onze tickets voor de 2 belangrijkste sites van het eiland. De bagage komt al redelijk snel op de band, het grootste deel van de passagiers aan boord gaat door naar Papeete en er loopt gelukkig geen wijn uit de flightbags. Alle flessen wijn zijn dus nog heel.

We hebben Paul ook al snel gevonden en hij heet ons welkom met een bloemenkrans. Omdat het al donker is, zien we niet veel van het eiland als we naar de lodge rijden, maar dat komt morgen vast goed. Het weer is alleen niet zo goed op dit moment en daar balen we een beetje van.

Onze kamer is groot en van alle gemakken voorzien, dus tijd om te gaan slapen.