Dag 4 - Paaseiland

8 november 2013 - Paaseiland, Chili

Vanmorgen zou onze groene jeep weer voor de deur moeten staan, maar helaas. Na overleg met Paul, kunnen we de huurauto nog een dag gebruiken. Na een stop bij het postkantoor (de enige plek waar we postzegels kunnen kopen) en een paar liter brandstof te hebben getankt, gaan we op pad.

Het plan is om de trip van gisteren af te maken. Dus nemen we opnieuw de kustweg richting Ahu Tongariki.

Eerst stoppen we bij Abu Ura Uranga en Te Marina. Twee naast elkaar gelegen sites langs de kust. Ook hier een niet gerestaureerde Ahu met meerdere beelden. De imposante hoofddeksels liggen verspreid over de grond als stille getuigen.

Dag 21 - Ahu Tongariki (1)De volgende stop is Ahu Tongariki. Dag 21 - Ahu Tongariki (2)Hier zijn we dinsdag al geweest, maar toen was het erg bewolkt. Als je deze 15 beelden in de volle zon ziet staan, zie ja pas hoe gedetailleerd en verschillend de gezichten zijn. Wat extra tijd is hier zeker de moeite waard.

We vervolgen de kustweg en stoppen onderweg nog bij een aantal sites;

Te Pu O Hiro, een stenen blaas instrument dat in tijden van oorlog steeds in bezit is geweest van verschillende stammen en hierdoor op verschillende plaatsen heeft gestaan.
* Papa Vaka, de grootste Petroglyphs van het eiland
* Ahu Te Pito Kura, de grootste Moai van het eiland.

Helaas is ook deze lang geleden van zijn Abu gevallen en in stukken gebroken.

Als we in Ahu Nau Nau aankomen is het lunchtijd en gaan we eerst lekker eten. Na de lunch verkleden we ons in de auto en nemen we een duik in de oceaan. Na 2 uurtjes in de zon gaan we terug naar de auto en rijden we terug naar het hotel.

In het hotel maken we kennis met een aantal nieuwe gasten. Als zij aan een late tour beginnen, gaan wij douchen. Omdat we hebben besloten om de zonsondergang te skippen, doen we rustig aan. Op dat moment breekt er een stortbui los boven het eiland en moeten we rennen om de zwem spullen, die over de balustrade hingen, binnen te halen. Dit is voor het eerst dat het overdag zo hard regent en bevestigd ons besluit om niet naar de zonsondergang te gaan.

Als we naar het centrum rijden, regent het nog steeds een beetje, maar dat mag de pret niet drukken. We lopen dit keer naar een ander deel van de hoofdstraat en als we een bord zien staan met als dagmenu fish and chips + 2 piscou, is onze keuze snel gemaakt.

Het eten is heerlijk en helemaal geen vette hap zoals je misschien zou verwachten. Omdat het bier in de kamer op is en we de laatste fles wijn niet open willen maken, halen we een klein flesje piscou in de supermarkt om de avond af te sluiten.

Als we net terug zijn in de kamer, begint het weer te stortregenen. Tijd om naar huis te gaan......