Van Santiago naar Buenos Aires

10 november 2013 - Buenos Aires, Argentinië

Voordat we gaan ontbijten doe ik een poging om wat langer in de kamer te blijven. We staan gelist op de vlucht van 14:25 en als we al om 10:00 uur moeten uitchecken, betekent dat zeker 3 uur hangen bij de check-in. Zodra ik mijn HI-members nummer heb doorgegeven, mogen we ineens net zo lang in de kamer blijven als we willen. Wat een verschil zo’n nummer kan maken.

Nu kunnen we in ieder geval die 3 uur in een wat gezelligere omgeving doorbrengen. We moeten vandaag toch al genoeg tijd doden op luchthavens.

Voordat we naar de terminal gaan, nog even bijkletsen met Jolanda via Skype en dan zijn we klaar voor vertrek.

Als we hebben uitgecheckt, lopen we naar de vertrekhal en melden we ons bij de LAN Staf Travel balie. Het duurt even voordat we aan de beurt zijn, maar dan krijgen we wel direct instapkaarten voor de vlucht. We moeten nog even de rugzakken afgeven bij de internationale balie en dan zijn we klaar om te vertrekken. De laatste peso’s hebben we gebruikt om een deel van het hotel te betalen, dus die hoeven we niet meer om te wisselen.

De vlucht verloopt, op een beetje turbulentie boven de Andes na, vlot en we komen dan ook 10 minuten voor schema aan. Het is niet druk bij de douane, bagage ligt in no time op de band en ook de x-Ray check is zo gedaan. De volgende stap is het vinden van de incheckbalie voor KLM. Hiervoor moeten we naar terminal C, een minuut of 10 lopen van terminal A waar we zijn aankomen. Dag 23 - Wachten op de vlucht naar AmsterdamTerminal C is een beetje uitgestorven en het enige eethuisje bied ons alleen maar verpakte klef uitziende broodjes. Dus lopen we maar weer terug naar terminal A voor een hamburger bij MacDonalds.

Daarna hebben we nog genoeg tijd voor een kopje koffie en de wandeling terug naar Terminal C om in te checken. Bij de incheck krijgen we niet, zoals verwacht, meteen stoelen toegewezen. De vlucht heeft wel 1 uur vertraging en de verwachte Vertrektijd is nu 23:20. We moeten ons bij de balie aan de gate melden en daar horen we pas nadat de boarden is afgerond, of we stoelen krijgen.... Dus gaan we maar weer zitten en wachten.....

Tegen de tijd dat we zouden gaan boarden, horen we dat er een technische check aan de gang is en dat we met een minuut of 30 meer informatie gaan krijgen. Het gekke is dat de crew nog steeds niet aan boord is gegaan. Op het moment dat die verschijnen krijgen we weer een beetje hoop, maar die blijkt niet gegrond als we een half uur later te horen krijgen dat de vlucht wordt vertraagd naar maandag 14:00 uur.

Dit heeft voor ons nare gevolgen. We zijn nog niet geaccepteerd op de vlucht en hebben dus officieel nergens recht op. Gelukkig kunnen we wel onze bagage ophalen. Als we die van de band hebben gehaald worden ver verzocht naar een balie te gaan waar we meer info gaan krijgen over de vertrektijd e.d.. al we daar aankomen en ik me bekend maak als staf, krijgen we de belofte dat ze ook voor ons een kamer gaan regelen, matras als alle passagiers zijn ondergebracht.

Omdat er na anderhalf uur nog steeds een flinke rij staat, installeren we ons maar op de tweede verdieping in een soort vensterbank. Omdat ik toch niet kan slapen, loop ik af en toe naar beneden om te kijken hoe het daar verloopt. Al snel heb ik door dat het zoeken naar beschikbare hotelkamers moeizaam verloopt en we maken ons op voor een lange nacht.