Chhusang naar Muktinath (3760 m)

3 oktober 2016 - Muktinath, Nepal

Vanmorgen ging het allemaal een beetje moeizaam. Zware benen, moeien spieren en moeite om op gang te komen. Na het ontbijt, besluit de gids om toch maar een picknick lunch mee te nemen. Het is 6 uur lopen en omdat we bijna een uur later vertrekken als gepland, is dat we zo verstandig. Als we eindelijk gaan lopen, blijkt dat de bagage met de auto wordt gebracht. Dan kan de drager ons meteen uitchecken in Kagbeni en hoeven wij daar morgen niet heen. Bijkomend voordeel voor mij is dat de gids aanbied om mijn daypack te dragen.

We beginnen met de relatief makkelijke wandeling naar Tetang, het dorpje waar we eigenlijk zouden overnachten. Daarna zetten we het eerste deel van de klim naar de Gyu La Pass (4.077 m) in. Met de 10 uur van gisteren nog in de benen, was dat makkelijker gezegd dan gedaan. Het tweede deel van de klim is wat vlakker met af en toe een klim en een afdaling. Na ruim 2 uur klimmen houden we een korte pauze, we zijn dan al 3 uur onderweg, voordat we aan het steile stuk beginnen. Een uur later staan we op het hoogste punt van de Gyu La Pass en genieten we onder het genot van een mars van het uitzicht.

Dan beginnen we aan de afdaling naar Muktinath (3.760 m). De blaren van gisteren beginnen me steeds meer last te geven, maar er is geen alternatief dan door te lopen. Langzaam komt Muktinath dichterbij te komen. En dan weten we ook weer waarom deze plaats zo speciaal is. Het ligt onderaan de route vanaf de Thourung La tussen het groen en geel van de omringende bomen. Een prachtig gezicht vanaf deze kant.

Road to Muktinath  Uitzicht over Muktinath

Als we in de buurt van het klooster komen, zien we een enorme activiteit voor de poort. Tientallen monniken in prachtige gewaden stellen zich op op de weg naar het klooster. Snel lopen we naar boven en onze gids probeert te achterhalen wat er aan de hand is. Er blijken belangrijke personen naar het klooster te komen en die worden met een kleine processie opgehaald en naar het klooster gebracht. Mooi om mee te pakken.

Welkom bij het klooster van Muktinath  Welkom bij het klooster van Muktinath 2

Vervolgens lopen we door naar ons hotel waar onze bagage al in de kamer staat. Om te vieren dat we in Muktinath zijn aangekomen, trakteren we de gids en onszelf op een biertje. Als jet bier op is, lopen we om 17:00 uur terug naar het klooster. Het feest gedruis is over en we hebben alle tijd om hier rond te kijken. Op weg naar het guesthouse koop ik een souvenir voor ma.

Terug in jet guesthouse genieten we van een heerlijke maaltijd en een 2de biertje. Tijd om te gaan slapen. Morgen de laatste etappe.