Bijeneters en birding in de rijstvelden

13 maart 2023 - Kuntaur, Gambia

Vanmorgen ontbijten we een halfuurtje eerder.

We willen zo vroeg mogelijk naar de groeve waar de Bijeneter broeden.

Daar aangekomen maken we eerst een rondje. Daar hebben we het geluk nog een specht te fotograferen.

20230313-Stippelspecht - Fine-spotted Woodpecker20230313-Geelsnavelklauwier - Yellow-billed Shrike20230313-Roodkeelbijeneter - Red-throated Bee-eater

Als de Bijeneter gaan jagen zoeken we beide een plekje om vanuit te fotograferen.

Na anderhalf uur houden we de Bijeneters voor gezien en proberen we nog een paar andere soorten te vinden.

20230313-Grijze tok- African Grey Hornbill20230313-Roodkeelbijeneter - Red-throated Bee-eater20230313-Sporenkievit - Spur-winged Lapwing

Rond 12:00 uur zijn we terug bij de lodge. Even rustig aan doen en lunchen.

Na de lunch houden we tot 16:00 uur een siësta.

In die tijd laat Lamien de uitlaat van de auto repareren.

Als we bepakt en bezakt bij de auto komen, blijkt de huisaap op het dak van de auto te zitten.

20230313-Onze huis aap

Hij is niet super agressief, maar het laatste wat je wil is dat hij op je kop springt of in de auto.

Als we de aap kwijt zijn, zetten we koers naar de rijstvelden. Fotograferen valt hier echter niet mee. Zodra een vogel doorheeft dat je hem ziet, gaat deze in de vleugels. Daarbij zitten de meeste vogels sowieso al buiten het bereik van onze lenzen.

Uiteindelijk hebben we geluk dat ze aan het eind van de rijstvelden, een deel aan het omploegen zijn. Hierdoor verzamelen de reigers zich hier en hebben minder erg in ons.

20230313-ploeg aan het werk20230313-Vorkstaartplevier - Red-winged pratincole20230313-Middelste zilverreiger - Intermediate Egret

Hier lukt het dan ook om de Middelste Zilverreiger te fotograferen.

Uitgeput en doorgezweten, gaan we terug naar de lodge met de belofte van een koud biertje.

Helaas is het bier bij aankomst op....

Nu wachten op nieuwe voorraad.

Terug in de kamer ontdekken we dat er geen stroom is. Dit keer is het niet de stop, maar een algehele black out.

In de keuken gaat men bij het licht van een zaklamp of telefoon gewoon door met koken. Gelukkig werkt de wifi van Lamien op een batterij, dus hebben we nog steeds internet.

2023-03-13- Dining in the dark

Voordat het eten op tafel komt, worden er kaarsen op de tafel gezet.

Het eten smaakt prima en het bier vloeit rijkelijk. Het gesprek van de avond is toch wel de oude man die we vanavond in de rijstvelden zagen. Hij liep poedelnaakt het water in om zich te wassen.

Ik zie het punt niet zo, maar de heren denken daar anders over.