Van Amsterdam via Parijs naar Banjul

6 maart 2023 - Banjul, Gambia

Na een onrustige nacht met een stroomstoring en weinig slaap, staan we netjes op tijd bij de buurvrouw.

I.v.m de stakingen bij het openbaar vervoer, hebben we haar gevraagd om ons weg te brengen. Gelukkig is het voor haar op de weg naar haar werk.

Na de check in lopen we richting Plaza in een poging om alsnog een klamboe te kopen.

Bij de security check worden we beide in een apart kamertje gevisiteerd. Bij beide kwamen onze geld holsters bij de scanner in beeld.

Als we dat achter de rug hebben, lopen we richting gate. Hier hebben we nog een minuut of 10 voordat we gaan boarden.

Natuurlijk hebben we nu alvast 15 minuten vertraging. Als we eindelijk aan boord mogen, jaagt de crew ons op om zo snel mogelijk te gaan zitten i.v.m de slottijd.

Natuurlijk missen we die, dus loopt de vertraging nog iets verder op.

Zodra de broodjes en drankjes zijn uitgedeeld, beginnen we alweer aan de landing.

Eenmaal uit het vliegtuig, beginnen we aan de lange wandeling naar de E-terminal. Natuurlijk moeten we hier ook door de paspoort controle. De zelf service apparaten hebben blijkbaar problemen met mijn paspoort, want bij het 3de apparaat mag ik door.

Op advies van het grondpersoneel op Schiphol, checken we bij de AF service balie nog even of onze bagage wel wordt doorgezet naar de vlucht naar Banjul.

Nu is het wachten totdat we kunnen boarden

We boarden netjes volgens schema. Toch vertrekken een minuut of 10 na schema. Tijdens de maaltijd kunnen we zelfs een glas champagne krijgen. Als we daarbij ook om een rode wijn vragen, krijgen we buiten een flesje wijn voor de economie class, ook een glas vanuit de business class.

Na 5,5 uur vliegen, maken we een tussenlanding op de luchthaven van Nouakchott in Mauritanië.

Hier stappen best veel passagiers uit. Ook wordt het toestel gedeeltelijk schoongemaakt.

Als we weer opstijgen, is het nog een uurtje vliegen naar Banjul.

Eenmaal geland moeten we eerst een douane formulier invullen en onze aankomst tax (€20 per persoon) betalen. Daarna in de rij voor de douane. Gelukkig is de groep die hier uit het vliegtuig stapt niet zo groot.

Als we bij de bagage band aankomen, worden we overspoeld door mannen met karretjes die ons tegen betaling willen helpen met onze bagage. Als Wim een eigen kar gaat halen, zie ik de eerste tas al op de band liggen.

Tot slot moet al onze bagage nog door de X-ray scanner. Daar ziet men iets in onze bagage zitten, wat ze nader willen onderzoeken. Dus moeten de flight bags open. Wat ze dus zagen waren de statieven en mono pods.

Gelukkig hoefde daarna de camera tassen niet meer open, want ik had net op een bord zien staan dat je maar 1camera mocht invoeren.

Eenmaal in de aankomst hal zien we al snel iemand staan met een bordje van onze reisorganisatie.

Na een ritje van 20 minuten zijn we bij de lodge. Daar betalen we onder het genot van een biertje de reissom en geven we de general manager een bedrag mee om morgen om te wisselen.

Tijd om te gaan slapen