Van Amsterdam via Budapest naar Balmazújváros

3 mei 2019 - Balmazújváros, Hongarije

Tot nu toe verloopt alles soepeltjes. Zelfs bij de check-in en security nauwelijks wachttijd. Nu zitten we onze tijd uit bij de gate.

Dag 1 - Vertrek vanaf Schiphol

Om 08:15 uur komt het toestel aan de gate. Er is al een vertraging van 10 minuten.

Gelukkig loopt de vertraging niet verder op.

Na een rustige vlucht komen we aan in Budapest. Als we de bagage hebben opgehaald en naar buiten lopen, zien we onze transfer al staan.

Binnen een uur na aankomst zijn we al onderweg naar ons hotel

Onze chauffeur is ranger in het NP en werk parttime voor Sakertours.

We stoppen op het gebruikelijke plak voor een snelle lunch. Hier eten we een broodje voor we aan het 2de deel van de rit beginnen.

Bij het hotel aangekomen, worden de vlak voor onze kamer afgezet. We slapen niet in dezelfde kamer, maar aan het begin van het rijtje. We pakken snel onze spullen uit en zetten onze fotografie spullen klaar.

Na een bakkie koffie, stappen we iets na drieën in de auto naar de Well Hide.

Dag 1 - Het nest van de Hop zit onder deze hoop stenen

Deze hut is voor ons bekend terrein. Alleen ziet de omgeving er totaal anders uit. De vijver is deels opgedroogd en het gras is weelderig hoog.

Al snel maken we kennis met de terror Witte Kwikstaart die continu in gevecht is met zijn spiegelbeeld. De Hop laat zich af en toe kort zien, maar meestal niet meer dan zijn kop.

Inmiddels is de Tapuit ook in gevecht met zijn spiegelbeeld en zingt de Grouwe gors het hoogste lied vanuit het hoogste punt van de setting.

Langzaam komen de Kraanvogels dichterbij.

Dag 1 - Grauwe gors Dag 1 - Hop met snackDag 1 - Tapuit (vrouw)

Gelukkig laat de Hop zich een paar keer helemaal zien, maar de Kraanvogels blijven op veilige afstand.

Om 19:00 uur pakken we alvast voorzichtig in. Het licht verdwijnt langzaam en het vroege opstaan begint ons op te breken.

Dag 1 - Het einde van een lange dag

Weer terug in het hotel kunnen we meteen aanschuiven bij het avondeten. We zitten aan de Nederlandse tafel met 2 dames die hier al een week zijn.

Na het eten gaan we terug naar onze kamer.