Washington

1 september 2022 - Washington D.C., Verenigde Staten

Omdat het restaurant van ons hotel al tijden is gesloten, moeten we voor het ontbijt zelf op zoek naar een restaurantje.

Naar aanleiding van een tip die we gisteren hebben gehad, lopen we richting Dupont Circle.

Hier zit Tatte, een bakkerij met koffie huis, waar ze de lekkerste ontbijtjes serveren.

breakfast -1-

Na het ontbijt lopen we de Connecticut avenue verder uit totdat we in de buurt van het Witte huis komen. Hier maken we de verplichte plaatjes. Aan de overkant van de brede straat raken we aan de praat met een aantal demonstranten die hier dagelijks. protesteren tegen de overheid, ect.

White HouseWhite HouseWhite House

De volgende stop is het National WWII Memorial.

Dit impostante monument bestaat uit een ovale vijver met verschillende fonteinen met aan beide kanten halfronde zuilenpartijen met de namen van de landen/staten die hebben meegevochten.

National World War II MemorialNational World War II MemorialLincoln monument

Aan de andere kant van het monument, begint de "The Lincoln Memorial Reflecting Pool".

We volgen de lange zijde van de "reflection pool" en uiteindelijk komen we uit bij het Lincoln Memorial.

Terwijl we de trappen naar boven oplopen, verzamelen er verschillende militairen op het 2de niveau.

Lincoln monumentLincoln monumentLincoln monument

Eenmaal boven staan we aan de voet van het iconische beeld van Abraham Lincoln.

Als we weer naar beneden lopen, zien we dat er nog meet militairen naar boven zijn gelopen. Er staan zelf stoelen. Waarschijnlijk een herdenking o.i.d. We zullen er waarschijnlijk nooit achter komen.

Rechts van het Lincoln Memorial ligt het Vietnam Veterans Memorial. Deze bestaan uit 2 rijen met marmeren platen met daarop de namen van alle Amerikanen die in Vietnam zijn omgekomen. Halverwege raken we aan de praat met 1 van de vrijwilligers. Hij verteld over zijn ervaring in de oorlog en over de totstandkoming van het monument.

Vietnam Veterans MemorialVietnam Veterans MemorialVietnam Veterans Memorial

Links van Het Lincoln Memorial, ligt het Korean War Memorial.

Deze bestaat uit 2 delen; marmeren tabletten met de namen van de omgekomen soldaten en voor een wand met afbeeldingen van soldaten staan levensgrote beelden van een groep soldaten op patrouille.

We vervolgen onze weg en lopen terug in de richting van Washington Monument. Deze iconische zuil is een stuk hoger dan gedacht en met de felle zon vandaag is het een hele uitdagen om deze te fotograferen.

Washington MonumentWashington MonumentEastern gray squirrel

Vandaaruit maken we een kleine de-tour voor een foto van het Jefferson Memorial.

Inmiddels is het tijd om te gaan lunchen. Gezien er in dit deel van de stad bijna geen eettentjes zijn, lopen we Penn Quarter in.

Uiteindelijk vinden we een food court in het Ronald Reagan building.

Het was even zoeken, maar we kunnen even zitten en een beetje bijkomen.

Na de lunch lopen we richting het Smithsonian National Museum of Natural History. Hier bezoeken we de verschillende exposities waaronder die over zoogdieren en die over fossielen.

De manier waarop de dieren worden neergezet is prachtig. Ook de skeletten van de dino's zijn mooi neergezet.

De volgende stop (en laatste) is United States Capitol.

Dit prachtige gebouw staat alleen voor een groot deel in de steigers.

United States Capitol

Tijd om terug naar het hotel te gaan.

We maken onderweg naar de metro nog een kleine tussenstop bij de botanische tuin, maar dan is de energie op.

Voordat we naar het hotel gaan, lopen we nog even voor een koud biertje naar het straatje waar we gisteren hebben gegeten.

Na een koel biertje en een beetje schaduw, gaat we toch naar het hotel voor een verfrissende douche en een uurtje rust.

Vanavond gaan we lekker Japans eten. Vanaf het moment dat we hebben besloten om naar Washington te gaan , wil Wim hier sushi eten.

In ons straatje zitten verschillende sushi gelegenheden en wij kiezen voor de eerste die we tegen komen.

Gelukkig hebben ze nog een tafeltje, maar als we de menukaart zien, zijn we even niet zeker van onze keuze. Het ziet er allemaal best ingewikkeld uit met verschillende menu's en een a la cart kaart.

Gelukkig krijgen we hulp van de bediening en kunnen we bestellen.

We kiezen voor Sashimi bestaand uit verschillende soorten rauwe vis.

Dinner

Als ze het op tafel zetten, vrees ik even dat we na afloop nog even langs de Mc "D" moeten, maar dat valt gelukkig mee.

Na deze voortreffelijk maaltijd, lopen we terug naar het hotel en is het tijd om te gaan slapen.