Van Thimphu via Dochula naar Punakha

14 november 2019 - Punakha, Bhutan

Vanmorgen gaat de wekker al om 05:00 uur.

Dag 3 - het hotel in Thimphu

Als we onze spullen hebben ingepakt, vertrekken we richting de Dochula Pass (3150 meter).

Helaas is het vanmorgen bewolkt en kunnen we maar weinig zien van de toppen van de Bhutan Himalayas.

Dus besluiten we maar even rond te kijken bij de 108 Druk Wangyel Chortens. Dit monument is gebouwd in 2004 om de stabiliteit van de koning te vieren. Deze heuvel met 108 stupas is een weerspiegeling van de spirituele en artistieke tradities uit Bhutan. We ontbijten in een eethuisje op de pas.

Dag 3 - Druk Wangyel Chortens bij de Dochula Pass 2Dag 3 - Druk Wangyel Chortens bij de Dochula Pass 1Dag 3 - Eethuisje bij de Dochula Pass

Na het ontbijt lopen we richting het museum dat bovenop de pas staat en hier fotograferen we onze eerste soorten.

Dag 3 - Zwartmaskerlijstergaai - Black-faced LaughingthrushDag 3 - Baardmeestimalia - Whiskered Yuhina

Vervolgens rijden we naar de Lamperi Botanical Garden. Hier maken we een stevige wandeling en krijgen we de kans om nog een paar soorten te fotograferen. Omdat we heel vroeg zijn (de kassa van de Botanische tuin is nog gesloten), hebben we de gehele tuin voor ons zelf. As het drukker begint te worden, wordt het ook lastiger om de vogels te fotograferen.

Dag 3 - Himalayaroodstaart - Blue-fronted RedstartDag 3 - Witbrauwnontimalia - White-browed FulvettaDag 3 - Roodkeelkruiplijster- Streak-breasted Scimitar Babbler

Als we de tuin verlaten, betaald onze gids alsnog netjes voor onze toegang.

In Bhutan zijn een aantal dingen verboden, wildplassen is daar 1 van. Groot voordeel van dit verbod is dat er op bijna elke openbare plaats een openbaar (schoon) toilet is. Misschien is het in Nederland ook tijd voor zo'n verbod.

We vervolgen onze reis en stoppen bij een restaurant langs de weg voor de lunch. De lunch was van hetzelfde niveau als het diner van gisteravond. Alleen nu geen vis met grondsmaak en buikspek, maar road-kill kip. We hebben het ook nu maar bij rijst en groenten gehouden. Voor een culinaire ervaring moet je niet in Bhutan zijn.

Dag 3 - Lunch

We vervolgen onze reis richting de Punakha valley en de rest van de middag brengen we door aan de overs van de Pho Chu Rivier. Het hoofddoel van deze middag (White-bellied Heron) laat zich helaas niet zien. Van deze reigersoort zijn er wereldwijd nog maar 60 in het wild te vinden.

De temperatuur is hier ook een stuk hoger te opzichte van Thimphu. Vanmorgen liepen we nog met onze dikke jassen aan en nu loop ik in een T-shirt met korte mouwen. Er groeien hier zelfs cactussen. Wie had dat gedacht.

Dag 3 - Casarca - Ruddy Shelduck

Rond 17:00 uur gaan we richting het hotel. Dit ligt aan de overkant van de rivier met uitzicht over het fort.

De kamers zijn ruim en zijn verdeeld over verschillende blokken die tegen de berg aan liggen.

Voor het eten werken we gezamenlijk de soortenlijst van de dag bij. Geen slechte score, alleen hebben we niet alle soorten (goed) kunnen fotograferen. We blijven hier 2 nachten, dus wie weet krijgen we nog een herkansing op de reiger.

Het eten is voortreffelijk. Heeft veel Indiaanse invloeden en we doen ons dan ook te goed aan deze maaltijd. Ik probeer ook de echte Bhutanese lekkernij; Chilly cheese. Dit gerecht bestaat uit repen gedroogde peper in een romige (kaas)saus. Een echt gerecht voor mensen die van erg heet eten houden.