Paro : Excursion to Tiger’s Nest Monastery

27 november 2019 - Paro, Bhutan

We kunnen vanmorgen een halfuurtje uitslapen. We hoeven pas om 07:00 uur klaar te staan. Als we in de ontbijt zaal aankomen, zijn ze nog bezig met het klaar zetten van het buffet. We eten vanmorgen iets meer met het oog op de komende klim.

Dag 16 - Ontbijt

Het is een half uurtje rijden van het hotel naar de parkeerplaats van de Tiger’s Nest Monastery.

Als we de cameratassen hebben herpakt en voldoende water bij ons hebben gestoken, beginnen we aan de klim naar boven.

Het eerste deel van de route gaat door een prachtig bos. Omdat je hier ook een deel te paard naar boven kan, nemen wij een alternatieve route om uit het stof te blijven.

Dag 16 - het begin van de tocht naar het Tigers NestDag 16 - Wim onderweg (met volledige cameratas)

Op een aantal punten staan bankjes en daar maken we gretig gebruik van.

Na een uur zijn de vesten uit en lopen we in onze T-shirts.

Dag 16 - Gebedsmolens Dag 16 - Uitzicht op het Tigers nestDag 16 - Gebedsmolen

Na 1,5 uur lopen, komen we aan bij het theehuis. Hier drinken we een kop koffie/thee. Vanaf deze locatie heb je het eerste duidelijke zicht op het Tiger’s Nest.

Na een kwartiertje vervolgen we onze weg. We beginnen met een stevige klim, gevolgd door een vlakker stuk.

Dag 16 - Wim tussen de monniken en de gebedsvlaggenDag 16 - Daar in de verte......Dag 16 - Een overdaad aan gebedsvlaggen

We zijn zeker niet de enige die hier lopen en we komen zelfs al mensen tegen die op de terugweg zijn.

Na een uur lopen, komen we aan bij een van de viewpoints. Vanaf hier heb je een prachtig uitzicht over de rots en het klooster.

Wim heeft vandaag zijn grote lens wel bij zich. Ik ben vandaag gewoon toerist en heb alleen een groothoek bij me. Als Wim nog even achter een vogeltje aanzit, loop ik door nar het uitzichtpunt. Voor een paar minuten heb ik het hele uitzicht voor mezelf. Daar na staan ze letterlijk in de rij om een foto te maken.

Dag 16 - Het Tigers nestDag 16 - Carolien, nog een klein stukje

Na de laatste pittige afdaling en dito klim, komen we eindelijk aan bij de Tiger’s Nest Monastery.

Voordat we naar binnen mogen, moeten we eerst onze telefoons, camera's en tassen inleveren. Gezien onze rugtassen niet bepaald klein zijn, hebben we een extra groot kluisjes nodig. Naar wat aandringen, krijgen we die dan  ook toebedeeld.

Het klooster heeft een rijke historie en is al 2 keer door brand verwoest. Een aantal ruimtes zijn uit de rots gehouwen en het geheel is erg indrukwekkend.

Na een uur beginnen we aan de tocht terug. Helaas begint die met een flinke klim via ongelijke trappen en veel tegenliggers.

Dag 16 - zicht op het eerste stuk vanaf het Tigers NestDag 16 - Nog even een paar vogels spottenDag 16 - Alpenheggenmus	- Alpine Accentor

Als we dat deel hebben gehad, gaan we in 1 keer door naar beneden. Ik maak af en te nog een paar foto's. Het licht op het klooster is iets gunstiger en ik ben vandaag de toerist.

Dag 16 - Het Tigers Nest

Als we weer op de parkeerplaats zijn, maak ik nog even tijd om een paar souvenirs te kopen. Als dat is gelukt rijden we weer richting Paro.

Onderweg naar Paro, maken we een tussenstop bij een klein stukje moeras. Het leefgebied van de Tweekleurig porseleinhoen. Gelukkig voor ons reageert hij/zij meteen op de oproep van de gids en we weten nu welke richting we op moeten.

Om daar te komen, moeten we een klein stroompje oversteken. Net als ik op 1 van de stenen in het stroompje wil stappen, zak ik met mijn ander voet in de modder. Gelukkig kan ik mijn voet weer uit de modder trekken, maar ik heb nu 1 soppende schoen.

Toch door met onze zoektocht naar de Tweekleurig porseleinhoen. Als we hem/haar hebben gevonden, blijkt het een koppel te zijn. Na 2 pogingen hebben we ze beide kunnen fotograferen en kan ik me bezig gaan houden met mijn modderige schoen.

Dag 16 - Tweekleurig porseleinhoen - Black-tailed Crake

Voor de laatste stop van vandaag, rijden we naar de andere kant van Paro. Hier lunchen we in een traditioneel huis.

Het eten is heerlijk en ik waag me maar weer eens aan een kopje boterthee.

Na de lunch krijgen we een traditional hot stone bath. Toen ik het in ons reisschema zag staan, kon ik me er niets bij voorstellen, maar het water in het bad wordt verwarmd met hete rivierstenen. Dit is vooral heerlijk na een zware inspanning.

Dag 16 - Lunch bij de localsDag 16 - Traditional hot stone bath

Na het bad is het tijd om naar het hotel te gaan. Tijd voor een biertje!

We gebruiken de avond om onze spulletjes weer in te pakken voor de vlucht van morgen.

Helaas lukt het niet om al in te checken voor de vlucht naar Kathmandu.

Morgen lossen we dat wel op.