Terugreis naar Ivalo

27 mei 2022 - Ivalo, Finland

Na een korte nacht zitten we om 07:00 uur alweer aan het ontbijt. Gezien de weersvoorspellingen is het nu niet nuttig om richting Vadsoya te gaan. Wij lopen richting de Sperweruil voor een laatste poging. Na 1,5 uur wachten geven we het op. De wind trekt enorm aan en er knakken zelfs bomen om. Tijd om terug te gaan naar het hotel.

Om 11:00 uur beginnen we aan de lange rit naar Ivalo. We maken een korte stop bij Nesseby. Voor de laatste keer checken we het meertje in de hoop po de Rosse Franjepoot. Als we onze weg vervolgen, begint het te regenen. Nadat we de grens met Finland zijn gepasseerd, houden we een korte lunchstop op een parkeerplaats. De volgende stop is bij ons eerste hotel in Finland in Inari. Hier drinken we een bakkie koffie. Gezien de regen en de harde wind is er weinig animo om naar buiten te gaan om de Haakbekken te fotograferen.

Met nog een half uurtje te rijden, gaat het bijna fout. Terwijl iedereen in de auto een beetje zit te suffen, worden we wakker van de schreeuw van de persoon op de bijrijdersstoel. Ook onze chauffeur schrikt wakker. Gelukkig lukt hem hem om het busje op de weg te houden, maar iedereen is zich ervan bewust dat we door het oog van de naald zijn gekropen. Als iedereen weer een beetje is bijgekomen, vervolgen we onze weg. Als we bij het hotel aankomen, blijkt dat we morgen pas vanaf 08:00 uur kunnen ontbijten. Gezien we om die tijd al op de luchthaven moeten zijn, lopen Wim en ik direct naar de supermarkt aan de overkant van de straat. Even kijken of we een alternatief ontbijt kunnen kopen. Omdat we vanavond ook niet in het hotel kunnen eten, wijken we uit naar een restaurant in de buurt. Een gezellige afsluiting van een dag die heel anders had kunnen aflopen.