Van Sor-Varanger naar Vadso

22 mei 2022 - Vadso, Noorwegen

Vanmorgen worden gewekt met het geluid van regen. Dit was geheel in lijn met de weerverwachting voor vanmorgen. Toch besluiten we om de gemaakte plannen voor deze morgen door te laten gaan. Volgend de voorspellingen zal het binnen een uur weer droog zijn. Om 06:00 uur verlaten we de B&B en zetten koers naar het huis van de gids. Onderweg proberen we nog een aantal soorten te fotograferen, maar dat is niet voor iedereen even succesvol.

Dag 5 - Korhoen - Black Grouse

Gelukkig is het wel opgehouden met regenen. Omdat alles iets meer tijd heeft gevraagd, zijn we later dan gepland terug in de B&B. Na het ontbijt, betalen we de rekening voor de 2 biertjes van de eerste avond (bijna 18 euro) en pakken we de laatste spullen in. Tijd om te gaan!

We verlaten de grens met Rusland en vervolgen onze weg richting het noorden. Ongeveer halverwege ( na 1,5 uur rijden), stoppen we op een picknick plaats om de benen te strekken. Na een minuut of 15 vervolgen we onze weg weer.

Dag 5 - even de benen strekkenDag 5 - Het uitzichtDag 5 - Skoltefossen

Vlak na onze stop, passeren we de Skoltefossen. Dit is een flinke waterval die door het vele smeltwater enorm krachtig is. Hier wil je zeker niet zwemmen of raften. Omdat we een aantal waterval liefhebbers in de groep hebben, stoppen we hier ook voor het maken van een paar foto's.

Eenmaal dichter bij onze eindbestemming voor vandaag, zien we de eerste doelsoorten voor dit gebied.

Dag 5 - Eland - MooseDag 5 - Zeearend - White-tailed eagle

Langs het water zien we verschillende Zeearenden. Voor we naar het hotel gaan maken we een rondje door Nesseby. Dit natuurreservaat ligt op het uiterste puntje en hier kan je verschillende soorten spotten. Op het moment van aankomst was het laag water. Hierdoor zaten de meeste vogels wat verder (te ver) van de kant om mooie foto's te maken. Later deze week doen we een 2de poging.

Vervolgens rijden we naar het hotel. Het hotel is verdeeld over 3 gebouwen. en we slapen in 2 van de 3 gebouwen. Er was dus dan ook even verwarring over welke kamers voor 1 of 2 personen waren. Als dat is opgelost, brengen we de spullen naar de kamer. Voor het diner moeten we in gebouw 2 zijn. Aan de buitenkant ziet het hotel er niet zo aantrekkelijk uit, maar de kamers en het hoofdgebouw zijn een prettige verrassing. Ook het eten is voortreffelijk. We krijgen een heerlijke maaltijdsoep met vers gevangen wilde Zalm uit een riviertje uit de buurt.