Omgeving Wassu & Boottocht naar de Chimpansees

12 maart 2023 - Kuntaur, Gambia

Ondanks de sauna achtige temperatuur in de kamer, hebben we beide een paar uur slaap gehad.

De klamboe, die we last minute hebben aangeschaft, heeft zijn geld al opgeleverd.

Was het niet tegen de muskieten dan wel tegen de honderden torretje in de kamer.

De eettafel staat nog steeds buiten, dus ontbijten we daar.

Na het ontbijt laden we onze spullen in de auto en gaan we nog even opzoek naar de Rock Bunting.

20230312-Ontbijt in de buitenlucht20230312-Kleine honingzuiger - Pygmy Sunbird

Halverwege pikt Lamien ons op en rijden richting onze volgende slaapplaats.

Onderweg stoppen we een paar keer. De langste stop is bij een middelgroot meer, waar we o.a. de Afrikaanse Wielewaal fotograferen.

20230312-Sporenkievit - Spur-winged Lapwing20230312-Maskerduif - Namaque Dove20230312-Sahelscharrelaar - Abyssinian Roller

Weer terug bij de auto, heeft Lamien een verrassing, er zit een uil in de buurt.

Als we de Verreaux' oehoe hebben gevonden en een paar foto's hebben gemaakt, vliegt hij op.

We doen nog een paar pogingen om hem in beeld te krijgen, maar dat lukt niet meer.

20230312-Verreaux' oehoe - Verreaux's eagle-owl20230312-Sahelscharrelaar - Abyssinian Roller20230312-Afrikaanse wielewaal - African Golden Oriole

Voordat we naar de volgende slaapplaats gaan, brengen we een kort bezoek aan een broedkolonie voor de Bijeneter.

Hier komen we morgen in de ochtend weer terug.

We overnachten in een Lodge langs de rivier.

Na een koud drankje, gaan we naar onze kamer. Hier proberen we zoveel mogelijk, meegereisde torretje op te ruimen.

Na de lunch gaan we weer eens lekker douchen. Het koude water is zoveel beter dat het warme, gedruppel van gisteren en vanmorgen.

Om 16:00 uur stonden we helemaal klaar voor onze boottocht. Echter waren beide boten, die hier met de lunch nog lagen, vertrokken.

Na ruim een half uur wachten, kwamen ze eindelijk aanvaren. Allereerst pikte we een gids op van het natuurgebied waar deze chimpansees leven. Die vertelde over de historie van dit initiatief. In het begin waren het allemaal geredde chimpansees. Inmiddels zijn er 5 eilandjes waar groepen leven die grotendeels zelfstandig leven. Er komen nog wel onderzoekers die dagelijks of om de dag de dieren komen voeren. Dit moment gebruiken ze fan ook om de gezondheid van de dieren te monitoren.

Onze gids krijgt een beetje haast als we de voederboot al tegengekomen. Dit betekent dat, zodra het eten op is, de dieren naar het binnenste deel van het eiland trekken.

Gelukkig kunnen we nog een paar chimpansees zien.

20230312-Chimpansee - Chimpanzee20230312-Nijlpaard - Common hippopotamus20230312-Palmgier- Palm-nut Vulture

De volgende stop zijn de Nijlpaarden. Deze liggen lui op de drooggevallen oever van de rivier. Fotografische weinig eer aan te behalen.

Weer terug bij de lodge, blijkt een deel van de stroom het niet meer te doen. Als we voor de kamer zitten (daar is het koeler dan binnen), komt onze gids langs. Hij heeft geen problemen met de stroom en gaat iemand halen.

Wat blijkt....als je niet in je kamer zit en ze zien je ventilator nog draaier, halen ze de stop over. Moet je ook maar weten.