De omgeving van Vadso - Vadsøya & Ekkerøy

23 mei 2022 - Vadso, Noorwegen

Na een heerlijke nachtrust is het om 08:00 uur wéér tijd om te ontbijten. Het ontbijt is overvloedig en er staan lunchboxen klaar om onze zelf samengestelde lunch in te doen. Wim heeft n.a.v. een gesprek met de eigenaar van het hotel, een paar tips gekregen om uilen te vinden.

Dag 6 - even een momentje voor onszelfDag 6 - Stormmeeuw - Mew GullDag 6 - Scholekster in vlucht - Eurasian Oystercatcher in flight

We beginnen vandaag met een bezoek aan Vadsøya. Hier zijn een aantal interessante soorten te vinden, waaronder de Drieteen meeuw en de Poolhaas.

Dag 6 - Wilde Zwaan - Whooper SwanDag 6 - Kemphaan - RuffDag 6 - Regenwulp - Whimbrel

Om te voorkomen dat we niet met de hele groep dezelfde kant op gaan, lopen wij de tegenovergestelde richting op dan de rest van de groep. We hebben al snel de eerste soort te pakken; de Regenwulp. Het lukt me ook om een betere foto te maken van de Wilde zwaan.

Dag 6 - Sneeuwhaas - Snow hareDag 6 - Eidereend - Common EiderDag 6- TureluurCommon - Redshank

Daarnaast ook voor het eerst de Eidereend gezien en gefotografeerd. Om 12:30 verzamelen we weer bij de bus en lunchen daar voor dat we naar de 2de locatie voor vandaag gaan.

De volgende stop is het schiereiland waar het plaatsje Ekkerøy op ligt. Het grootste gedeelte van het eiland is natuur en aan 1 kant van het eiland ligt een enorme broedkolonie van de Drieteenmeeuw.

Dag 6 - Kleine Jager - Parasitic jaegerDag 6 - Drieteenmeeuw - Black-legged kittiwakeDag 6 - Drieteenmeeuw in vlucht - Black-legged kittiwake in flight

Door de aanwezigheid van deze meeuwen vindt je hier ook de Kleine jager. Deze vogel voed zich door het stelen van het voedsel van de meeuwen. Omdat we het eiland niet helemaal rond kunnen lopen, wachten we gezamenlijk in Ekkerøy totdat Jaap de bus heeft opgehaald.

Dag 6 - Scholekster - Eurasian OystercatcherDag 6 - Paarse Strandloper - Purple SandpiperDag 6 - Noordse Stern - Arctic tern -2-

In de tussentijd vermaken wij ons met een groepje Noordse Sterns. Als de bus er is, gaan we moe, maar voldaan richting het hotel.

Weer terug in het hotel, zoeken we eerst de vliegbeelden van vanmiddag een beetje uit. Dit soort fotografie geeft altijd veel missers en alles wat op het eerste oog al niet goed is, neemt alleen maar geheugenruimte in. Na het diner praten we nog even na over deze dag met de eigenaresse. Zij hebben vandaag hoog bezoek gehad. Er was een groep van 25 leden van de Noorse overheid op bezoek. Ze zijn aan het overwegen om in dit prachtige natuurgebied 16 windmolens te gaan bouwen. Dat is niet alleen een ramp voor de natuurlijke omgeving, maar ook voor de vele grote vogelsoorten die hier leven. Binnen die groep vallen de meeste slachtoffers als het om windmolens gaat. Weer terug op de kamer maken we ons klaar voor de dag van morgen. Morgen gaan we naar de Papegaaiduikers. Ik kan niet wachten....