Noorderlicht en terugreis naar Winnipeg

1 november 2014 - Winnipeg, Canada

Dag 9 The lights are onRond 01:00 vannacht een paar harde bonzen op de kamerdeur in ons hotel. Lights are out!! Veel gestommel in de kamers rond ons. Uiteindelijk stonden wij ook buiten. Niet veel te zien het eerste half uur maar toen begon de show. We zijn naar een prachtig gedeelte van het dorp gegaan en onder bewaking van de Polar bear patrol ons vergaapt aan het prachtige Nordic light schouwspel. Waanzinnig! Dit komt hier slechts zelden voor omdat het vrijwel altijd bewolkt is. Moe, verkleumd maar voldaan weer terug naar de kamer

Als we om 06:30 uur wakker worden zijn we net weer een beetje opgewarmd van ons nachtelijke avontuur. Na een snelle douche (het warme water is hier schaars) melden we ons om 08:00 uur voor het ontbijt. Vandaag om 09:30 moeten onze tassen klaar staan in de gang, dus we moeten nog even onze spullen pakken voordat ik even kan gaan winkelen in de hoofdstraat.

Weer terug in het hotel, stop de laatste spullen in m’n tas en zetten we de boel buiten de kamer. Binnen 5 minuten zijn de tassen weggehaald en in een busje geladen. Dan is het tijd om uit te checken en aan onze laatste ochtend Churchill te beginnen.

Dag 9 Cape MaryAllereerst rijden we naar de haven van Churchill om te kijken of we daar een vos kunnen zien. Hier ligt over het algemeen een lading graan, waar de kleine dieren op af komen die de voedselbron zijn voor de vossen. Helaas geen vos, dus rijden we door naar Cape Mary. Onderweg ziet Jim ineens een poolvos op de besneeuwde rotsen zitten. Dat is nog eens een cadeautje. Bij Cape Mary krijgen we een rondleiding onder begeleiding van een beren patrouille, want we zijn nog steeds in berenland. De geschiedenis van Cape Mary en, het aan de overkant van de rivier gelegen, Prince Whales fort is niet alleen interessant, maar ook wel een beetje amusant.  De eerste versie van Cape Mary, een kanonnen post tegen over het fort, was net klaar toen er een paar fouten werden ontdekt. De eerste was dat het munitie depot deel uit maakte van het gebouw. Dit kan een nogal rampzalig effect hebben als het depot wordt geraakt, want dan gaat de hele post de lucht in.

Ten tweede was de post recht tegenover het fort gebouwd. Hierdoor hadden eventuele veroveraard van de post een perfecte positie voor het vernietigen van het fort. Dus werd de hele post afgebroken en opnieuw opgebouwd op de huidige locatie.

Dag 9 PoolvosAls we de post verlaten, zien we opnieuw een poolvos lopen. Weer terug in de bus zien we zelfs een derde poolvos als we het terrein verlaten. Drie poolvossen in 1 ochtend is geen gekke score.

Na de lunch brengen we nog een bezoek aan de beren gevangenis voordat we naar de luchthaven gaan. Dag 9 De beren gevangenisHier is eigenlijk weinig te zien behalve 2 berenvallen die nog steeds worden gebruikt om beren te vangen als ze te dicht bij Churchill komen.

Op de luchthaven leveren we onze laarzen en jassen weer in. Deze gaan in het ruim mee terug naar Winnipeg. Vanuit het luchthaven gebouw lopen we in 5 stappen naar het vliegtuig en dan is het tijd om Churchill achter ons te laten. De vlucht duurt een uur of 2 en ook dan is het 5 stappen van het vliegtuig naar de bus. Zo wil ik altijd wel reizen. Geen wachten bij de band en geen gezeul met bagage.

In de bus krijgen we sleutel voor het hotel al uitgedeeld en de tassen worden later op de kamer gebracht. Wat een luxe.

Dag 9 Halloween grapjeIn de kamer aangekomen, wacht ons een griezelige verrassing. Op het buro ligt een blocnote met daarop geschreven “Hello! Help me!”. Dan moet je weten dat er in het Fort Garry hotel al jaren geesten worden gezien. Dan krijg je echt wel even de kriebels. Toen er dan ook nog een aantal dames door de verbindingsdeur kwamen, stond ik op het punt om een andere kamer te vragen.

We sluiten onze reis af met een afscheidsborrel. Daar laat Gary ons een deel van zijn foto’s zien en er zijn hapjes en drankjes, lieve woorden en een hoop lol. Natuurlijk komt ons briefje ook ter sprake en de bar dame voorziet mij van een A4-tje met daarop de geschiedenis van de verschillende geestverschijningen. Het valt allemaal wel mee, maar toch......

Morgen moeten we best wel vroeg op, dus nu is het tijd om te gaan slapen.