Van Lhasa naar Samye via Yumbulagan

6 mei 2005 - Shannan, China

Vandaag hebben we Lhasa achter ons en gaan we per Toyota landcruiser richting Samye. Het was de bedoeling om een kleine omweg te maken via Yumbulagang, maar dat verliep niet zo soepel.

Dag 14 - Problemen bij de politie controlepostDe eerst problemen ontstonden bij een politie controlepost waarbij bleek dat 1 van de 5 chauffeurs niet in het bezit was van de juiste papieren (er ontbrak 1 stempel in zijn rijbewijs). Ruim 1,5 uur later kregen we toch nog toestemming om door te rijden. Gelukkig had Wim de tourleader zover gekregen om de lunchboxen uit te delen, zodat we niet meer hoefde te stoppen voor de lunch.

Dag 14 - Yumbulagang 1Yumbulagang is een klein klooster op een heuvel. Het pad naar het klooster is goed te lopen, maar de kans om die weg per Yak afteleggen, kon ik niet weerstaan. Voor 1Y ging ik koninklijk de berg op. Het klooster is klein. Maar de ligging en het uitzicht zijn sprookjesachtig . Dag 14 - Yumbulagang 3Na het bezoek aan dit klooster bleek een van de 5 landcruisers te zijn verdwenen. De chauffeur van wie de papieren niet in orde waren, was terug naar Lhasa. Onze tourleader was hier niet blij mee. Zonder met haar te overleggen had de gids dit met de chauffeurs besloten. Gelukkig waren ze nog wel zo slim geweest om de bagage over te hevelen in de andere auto’s. Het werd dus voor iedereen even inschikken tijdens de laatste rit naar Samye. Vanaf Yumbulagang is het nog 1 uur rijden naar het veer over de Yarlung Zangbo of heilige Bhramapurtra.

Dag 14 - Veerbootje over de Yarlung Zangbo 1Na een boottocht van 1,5 uur waren we eindelijk aan de overkant van de rivier. Op een sukkelgangetje zigzaggen we tussen de zandbanken en uiteindelijk komen we recht tegenover ons beginpunt aan de overkant.

Vervolgens is het nog een half uur per bus naar het klooster van Samye.

dag 14 - Onze kamer in het klooster van SamyeHier slapen we in 4 persoonskamers met Spartaanse voorzieningen.

Het gemeenschappelijke toilet is geen aanrader en wassen en tandenpoetsen kan bij de pomp op het binnenplein.

Gelukkig is het maar voor 1 nacht.