Kathmandu

29 april 2005 - Kathmandu, Nepal

Kathmandu bestaat voor een groot deel uit een wirwar van smalle straatjes vol auto’s, fietsen, brommers en voetgangers. Hier geldt het recht van de sterkste.

Na het ontbijt zijn we per taxi naar de Pashupati tempel gegaan. De tempel zelf is verboden toegang voor niet Hindoe, maar het tempelcomplex kan je wel bezoeken.

Het tempelcomplex ligt aan de heilige Bagmati rivier, 1 van de heilige rivieren voor Hindoes. Aan de  rivierkant van het complex worden dus ook de doden gecremeerd.

Dag 07 - Pashupati tempel -3- Dag 07 - Pashupati tempel -7- Dag 07 - Pashupati tempel -1-

Vanaf de overkant kun je de ceremonie van het lijkverbranding volgen. Om dat te zien is erg indrukwekkend en geeft je een goed beeld van de manier waarop ze met de dood omgaan.

Dag 07 - Holy men of Durbar SquareTerug in Thamel nog even rondgelopen door de winkelstraatjes voordat we richting Durbar Square zijn gelopen. Durbar Square is een aaneenschakeling van pleintjes met grote en kleine tempels.

Aan de rand van het plein ligt het paleis van de Kumari, de levende godin. Helaas liet ze zich niet zien.

Dag 07 - Carolien & the Holy men of Durbar SquareNa nog wat te hebben rondgekeken, hebben we Durbar Square achter ons gelaten op zoek naar een internetcafé. Die hadden we al snel gevonden, maar omdat heel Kathmandu op dit moment zonder stroom zit, gaat internetten nu niet lukken.

Dus lopen we door de stromende regen terug naar ons in duister gehulde hotel. Hopen dat we weer snel online kunnen.

Aan het eind van de avond is het ons toch nog gelukt om te internetten. Helaas is het tot laat in de avond blijven regenen.

Ben wel geslaagd in het vinden van een Goretex jas. Geen North Face, maar een Serpati; made in Nepal. Deze was zelfs nog goedkoper dan een North Fake.

Note: Voor het bezoeken van Durbar Square moet je een ticket kopen. Dus ook als je naar een ander deel van de stad wilt en daarvoor Durbar Square moet oversteken. Iets om rekening mee te houden bij het plannen van je verkenning van Kathmandu.