Mangrove Boat Trip & Tendaba birdhide

10 maart 2023 - Tendaba, Gambia

Vanmorgen worden we al vroeg gewekt door het ochtend gebed. We zijn vannacht wel een paar keer wakker geworden omdat de stroom uitviel. Dan valt ook de airco stil en dan gaat de temperatuur snel omhoog.

Na het ontbijt lopen we naar het steiger en klimmen we in de boot.

20230310- boottocht

We krijgen gezelschap van een Nederlandse vrouw en haar gids.

20230310-Afrikaanse slangenhalsvogel - African Darter20230310-Teugelijsvogel - Blue-breasted Kingfisher20230310-Wulp - Eurasian curlew

Helaas valt de trip een beetje tegen qua soorten.

20230310-Afrikaanse nimmerzat - Yellow-billed stork20230310-Kleine pelikaan - Pink-backed Pelican20230310-Reuzenstern - Caspian Tern

Weer terug aan wal, houden we tot aan de lunch ons gemak. Even de batterijen opladen.

Weer terug in de lodge, werken we eerst de soortenlijst bij. We zitten momenteel op 55 nieuwe soorten. Niet slecht voor 3,5 dagen. Na de lunch hebben we een paar uur voor onszelf en die gebruik ik om m'n geheugen kaartje een beetje op te schonen. Van een aantal sessies heb ik nog geen gelegenheid gehad om de onscherpe foto's te verwijderen'.

Om 16:00 uur lopen we de heuvel op richting de vogelhut.

Onderweg vallen 2 dingen op... grote groepen Bavianen en veel sporen van bosbranden.

Helaas hebben beide effect de rest van de middag.

De Bavianen zijn opzoek naar water en komen daardoor erg dicht bij de hut. Daarnaast is het door de bosbranden voor veel vogels lastiger geworden om voedsel te vinden.

20230310-Blauwfazantje - Red-cheaked Cordon-blue20230310-Bruine baviaan - Guinea baboon20230310-Zwartkruintsjagra - Black-crowned tchagra

Het resultaat is uiteindelijk een rustige middag in de hut.

Uiteindelijk sluiten we de hut vroegtijdig af en gaan we zelf maar opzoek naar vogels.

Die kunnen we mondjesmaat vinden, maar fotograferen is altijd weer een ander verhaal.

Als we aan het einde van de middag terug lopen naar de logde zijn we moe, maar niet zo voldaan.

Na een snelle douche is het alweer tijd voor het diner.

Deze avond krijgen we bezoek van een enorme groep scholieren. Hierdoor moeten de andere gasten, waaronder wij, eerder aanschuiven voor het diner.

Morgen reizen we verder landinwaarts.

Morgen een nieuwe dag en een nieuwe omgeving.