Van Luang Prabang naar Phonsavan & Plain of Jars

9 oktober 2004 - Phonsavan, Laos

Voordat we naar de luchthaven gingen zijn we nog 1 keer naar de bedelronde gaan kijken.

Dag 10-Laatste bedelronde (1)  Dag 10-Laatste bedelronde (2)  Dag 10-Laatste bedelronde (3)

De luchthaven van Luang Prabang is niet meer dan een gebouwtje met daarvoor een landingstrip. Zo te zien bestaat 95% van de passagiers uit toeristen.Dag 10-vlucht naar Plain of JarsNa een vlucht van 25 minuten staan we op de luchthaven van Xieng Khouang.Bij aankomst weer de gebruikelijke stroom van verkopers van accommodaties en tours.

Uiteindelijk zijn we terechtgekomen in Vinh thong guesthouse. Hier betalen we $3 voor een 2 persoonskamer met een hot shower.

Hoe “hot” die douche is, hebben we al ontdekt. Er komt gewoon kokend water uit de kraan.

Na zwaar onderhandelen heeft Wim een goede prijs kunnen bedingen voor de tour en kunnen we op weg.

De Plain of Jars beslaat een groot gebied en er zijn vele theorieën over het hoe en wat van de velden met tientallen veelal manshoge kruiken.

Eerst zijn we naar “site 2” gegaan. Deze site bestaat uit 2 delen A en B en liggen het dichts bij de stad. Site 3 ligt ongeveer 35 kilometer van Phonsavan  en is zeker 15 minuten lopen.

Dag 10-Plain of Jars (5)  Dag 10-Plain of Jars (4)  Dag 10-Plain of Jars (3)

Site 1 is de grootste en hiervoor moet je ook entree betalen. Hier is ook een kleine expositie over de niet toegankelijke sites.

Dit gebied is tijdens de Vietnam oorlog zwaar gebombardeerd door de VS.

Het gebied is zwaar gehavend met duizenden bomkraters en ligt vol met niet ontplofte bommen en ander oorlogstuig.