Van Phonsavan naar Vientiane

10 oktober 2004 - Vientiane, Laos

Voordat we naar de luchthaven vertrokken hebben we nog een kleine tour gedaan.

We beginnen in de lobby van het hotel, Hier staat een enorme verzameling granaathulzen van verschillende makelarij. Een museum op zich.

Dag 11-Vinh Thong guesthouse (1)  Dag 11-Vinh Thong guesthouse (2)  Dag 11-Vinh Thong guesthouse (3)

Eerst zijn we naar de Thampha of Boeddha Cave gegaan. Dag 11-Buiten de Thampha of Boeddha CaveDeze grot tempel ligt in de omgeving van Muang Sui en is niet terug te vinden in de vele reisboeken over dit gebied.

Dag 11-Thampha of Boeddha Cave

In de grot staat een 1.000 jaar oud Boeddha beeld en tijdens de Vietnam oorlog hebben de dorpelingen hier hun toevlucht gezocht. De sporen hiervan zijn nog steeds zichtbaar.

Vervolgens zijn we naar de oude hoofdstad gegaan. Dit complex is volledig verwoest tijdens de Vietnam oorlog.

De Laotianen hebben het ook vaak over de geheime oorlog. De Laotianen steunde de VC en daardoor vluchtten veel soldaten de grens met Laos over. Daarbij kwam dat de VC zijn bevoorrading kreeg via het Ho Chi Minh Trail vanuit Laos.

Toen het toestel waarmee we naar Vientiane zouden vliegen landde op de luchthaven van Xieng Khoung, hadden we nog hoop dat dit 2-motorige vliegtuig van onbekende makelij niet ons toestel zou zijn. Helaas hielp de gids ons uit de droom.

Het toestel had 18 zitplaatsen, beenruimte was er niet en het gangpad en de deuropening naar de cockpit werd vol geladen met dozen en Bagage.

Eigenlijk viel de vlucht erg mee en kwamen we vellig aan in Vientiane.