Laguna Chaxa & Lagunes Miscanti en Miniques

31 oktober 2013 - San Pedro de Atacama, Chili

Vanmorgen ging de wekker al om 06:00 uur.

Om 07:00 uur moesten we klaar staan voor onze tour naar Lagunas Altiplancas. We hadden aan alles gedacht een Wake-up call en een lunch box, maar geen rekening gehouden met een gebrek aan warm water in de douche. Toen we na tien minuten nog geen warm water hadden, hebben we dat onderdeel maar overgeslagen. Netjes op tijd stonden we bij de ingang van het hotel, maar de busjes die ons voorbij reden, stopte geen van allen. Na bijna 15 minuten wachten, kwam ons busje dan toch. In eerste instantie sprak de gids/chauffeur alleen maar Spaans, maar toen we lieten merken dat we geen Spaans spraken, deed hij zijn best om de uitleg ook in het Engels te doen.

Dag 13 - Laguna Chaxa (2)De eerste stop was Laguna Chaxa, een prachtig zoutmeer met prachtige kleuren, flamingo’s en andere kleinere vogel soorten. Wim en ik werden zo meegesleept met wat we zagen, dat we helemaal vergaten dat we hier ook een ontbijt zouden krijgen. Er stond een flamingo zo dicht bij de kant te eten, dat we bleven fotograferen en filmen. Gelukkig was er voor ons nog een broodje en een kop koffie voordat we weer verder gingen.

Dag 13 - James Flamingo  Dag 13 - Punaplevier  Dag 13 - Andes Flamingo

Daarna reden we de bergen in en konden we genieten van de immense vulkanen en bergen die ons omringde. Onderweg maakte we een tussenstop in Socaire, een klein dorpje met 1 inwoner en een prachtig kerkje.

Na 45 minuten kwamen we aan bij Lagunes Miscanti en Miniques. Twee immense meren aan de voet van een enorme vulkaan.

Dag 13 - Laguna Miscanti (3)Het eerste meer, Miscanti, is het grootst en logt aan de voet van de gelijknamige vulkaan. Vanaf het bezoekers centrum kan je een groot deel van het meer volgen via een aangelegd pad.

Dag 13 - Laguna MiniquesHet tweede meer, Miniques, ligt aan de voet van de gelijknamige vulkaan en is een stuk kleiner. Hier kan je ook niet langs lopen, maar vanaf een hoger gelegen heuvel, heb je een prachtig uitzicht over het meer en de daar levende fauna.

Helaas was het toen alweer tijd om richting San Pedro te gaan. Onderweg stoppen we nog even bij de kruising van de Kreeftskeerkring met het Inca rail. Dag 13 - kruising van de Kreeftskeerkring met het Inca railHier krijgen we de gelegenheid om even de benen te strekken en eventueel een wens achter te laten in de vorm van een stapeltje stenen. Hier heeft de hele groep ineens de sterke behoeft om zich midden op de snelweg te laten fotograferen. Ook wij ontkomen hier niet aan en moeten ons zittend op de middenstreep laten vastleggen.

Als laatste stoppen we in Toconao, een klein dorpje waar de meeste van ons alleen het toilet en de kerk bekijken. De beheerder van het toiletblok bij de kerk moet de rijkste man van Toconao zijn, want alle tours stoppen hier voor een korte banos break.

Weer terug in het hotel, bergen we de spullen op en lopen meteen even naar de supermarkt voor een paar biertjes. Daarmee parkeren we onszelf bij het zwembad voor een beetje vakantie gevoel.

Na een , nu wel, warme douche gaan we het centrum in om te eten. We moeten vanavond vroeg naar bed. Als we na het eten nog even door het dorp lopen zien we een groep met verkleedde kinderen en volwassenen, het is ook hier Halloween. Op de weg terug naar het hotel loop ik een paar winkeltjes in opzoek naar een souvenir aan dit gebied. Ik een kleine juweliersshop zie ik een mooie ring, maar hij is me te klein. De eigenaar gaat nu een ring voor mij op maat maken en die kan ik morgenmiddag ophalen.

Nog even wat geregeld met het hotel m.b.t. onze check out van morgen en dan is het alweer tijd om te gaan slapen.